Ucluelet, Vancouver Island

Het lijkt erop dat we al in een dagelijks ritme aan het komen zijn want vandaag, zondag, zijn we pas om 8 uur wakker. Die tijd is wat handiger dan dat hele vroege wakker worden. We handelen ons ochtend ritueel af en rijden met de camper noordwaarts. De weg voert onze langs een mooie baai waar langs nog mooiere huizen staan en nemen meteen een stuk van de Pacific Marine Circle Tour mee. Deze weg voert vooral langs afgelegen en verlaten stranden. Er zitten heel wat krappe bochten in de weg, maar Syl loodst de camper er met gemak doorheen.

Vanaf de hogere gedeelten hebben we mooi uitzicht op de Pacific en aan de overkant de bergen van Olympic NP in Amerika. In een klein plaatsje onderweg kopen we wat biertjes en wijntjes en rijden door op zoek naar een plek voor een bakkie koffie. Dat is lastiger dan gedacht, ondanks de mooie uitzichten is het met zo’n grote camper niet te  om elk klein gravel weggetje te nemen. We kunnen dus niet bij de uitzichtpunten komen die we op de kaart hebben gevonden. Het is ook niet zo erg want al vroeg komen we bij een camping aan waar Syl het gevaarte met groot gemak op het strand parkeert, dit is de plek waar we vandaag overnachten.

Onze camper staat letterlijk op het strand en omdat het weekend is zijn er vooral veel locals bezig met hun eigen ding. Onze buren hebben een soort kamp gebouwd en zitten lekker in een soort zitkuil, uit de wind en op het strand bij een haardvuur. We bekijken het strand ook even en verwonderen ons over de enorme hoeveelheid drijfhout op het strand en in de branding. Zoveel enorme stukken en stukjes hout hebben we niet eerder gezien. Tegen alle regels in nemen we een klein stukje mee. We proberen nog wat vertier te vinden in het plaatsje Port Renfrew, maar da’s zo klein dat er niet veel te zien is. De volgende ochtend rijden we de Pacific Marine Circle router verder, feitelijk rijden we nu eerst terug naar het oosten van het eiland waar we begonnen zijn. De rit is wederom bochtig en ook heel rustig, we kunnen dus lekker op een slakkengangetje naar onze bestemming rijden. Aan de oostkust komen we eerst in het plaatsje Duncan terecht. In downtown staan tientallen totempalen, de ene nog mooier dan de ander. Maar wij worden er een beetje melig van en Pat is vooral op zoek naar een taartje en een bakkie koffie, die vind hij dan ook aan het einde van de totem route. Verderop bij het plaatsje Nanaimo stoppen we nog om wat Petroglyven te bekijken. Deze zijn jammer genoeg niet al te goed onderhouden, dus niet erg duidelijk. Toch leuk dat onze voorvaderen 2000 jaar geleden wat tekeningen op de rotsen voor ons hebben achtergelaten. We gaan verder op weg naar Ucluelet aan de westkant, maar zullen toch eerst boodschappen moeten doen. Dit doen we in de lokale Real Canadian Superstore, zoals verwacht ook weer zo’n joekel van een winkel. Bij de kassa regelen we de benodigde discount kaart voor de korting en we slepen alle spullen de camper weer in.

Willen jullie ook een keer naar Vancouver Island, Syl kan je helpen om een reis op maat voor jullie samen te stellen. Neem dan contact op via yourtravel.nl.

Ook stoppen we natuurlijk nog even in het plaatsje Coombs waar we 9 jaar geleden live een rodeo hebben bijgewoond, dat was super gaaf. Maar het hoogtepunt van dit dorp zijn de grazende geiten op sommige daken van gebouwen, een heus wonder. Nog wat verder drinken we een bak koffie bij een benzine station. Syl wordt in het Duits aangesproken door een man die van alles begint te vertellen. Hij laat daarbij weten dat alles aan de westkant van het eiland veel duurder is zodat we ter plekke besluiten om de tank maar vol te gooien. De benzine is hier sowieso al veel te duur, dus dan maar meteen volgooien. Aan het einde van de middag checken we in op Camping Ucluelet en parkeren de camper op een terras met uitzicht over de bergen en een baai. In de verte zien we de eerste Zeearenden al vliegen, top dit. Het is nog zonnig en warm, dus genieten we buiten van een biertje en wijntje en eten we als het is afgekoeld binnen in de camper. Dinsdag ochtend mogen we uitslapen en gaat de wekker pas om 8 uur. Na een ontbijtje ronkt de V10 van de camper om half 10 alweer en gaan we meteen op weg naar het zuidelijkste puntje van het schiereiland waarop we verblijven. Hier is een wandeling naar een vuurtoren. De wandeling voert langs gedeeltelijk langs de kust en een stuk oerbos. De vuurtoren is een soort bunker om het helse weer hier te kunnen weerstaan. Buiten behoorlijke harde wind is het weer voor ons tot dusver perfect geweest, 18-23 graden, blauwe luchten en een klein briesje/keiharde noordenwind rechtstreeks uit Alaska. Na de vuurtoren wandeling splitsen we op en gaan Jan en Jose nog een wandeling langs de kust maken terwijl wij het dorpje Ucluelet verrassen met ons bezoek. We drinken er een biertje en eten een soepje. Daarna gaan we nog even naar de pier waar we lang geleden bij een visser hebben gestaan die werd ‘lastig’ gevallen door wat zeehonden, nu is er jammer genoeg weinig actie.

We halen Jan en Jose aan het einde van hun wandeling op en crossen door naar Tofino. De weg naar Tofino loopt door Nationaal Park Pacific Rim. Heel veel zien we hier niet omdat we geen vergunning hebben en daardoor niet mogen parkeren in het NP. Tofino is een prima plaatstje om een boottochtje te boeken om beren, zee arenden, walvissen enzo te gaan spotten. We hebben eerder al besloten dat we deze activiteiten aan de oostkant van Vancouver Eiland gaan proberen te zoeken. We slenteren met z’n vieren dus wat rond in het dorpje. Rond 6 uur zijn we terug op de camping en kunnen nog eventjes in het zonnetje zitten met een wijntje - biertje. Syl kookt lekker Mexicaans voor ons allemaal en na de afwas relaxen we nog wat. Ondertussen hebben we naast zee arenden ook kolibries gezien en herten en een golden eagle en een rode wauw… nu nog beren en orka’s en we zijn volledig tevreden!