Het Toronto sign

Na 4 jaar is het eindelijk weer zover… we mogen weer richting Noord Amerika. Deze keer gaan we het oosten van Canada onveilig maken met een camper van 10 meter en nee, dit is bij lange na niet de grootste camper die er rondrijdt. Het is wel de grootste huur camper maar aangezien we dit type al een paar keer eerder hebben bestuurd weten we dat dat heel gemakkelijk is. Het plan; van Toronto naar Halifax rijden in 22 dagen. Het zijn ongeveer 3400 km dus dat moet te doen zijn. We zullen een groot deel van de route in de buurt van water zijn, in Toronto aan Lake Ontario die overgaat in de Lawrence River, die uiteindelijk uitkomt in de oceaan. Veel groene natuur, beestjes en rust. We kijken uit naar een prikkelarme vakantie ;-). Afijn, op woensdag 17 mei stappen we relaxed in de auto en rijden naar Schiphol.

Als we de auto hebben geparkeerd op P3 pakken we de bus naar de terminal en lopen naar het Hilton Schiphol. We hebben een kamer met uitzicht op de start- en landingsbanen gereserveerd. Na wat puzzelen op de bouwtekeningen krijgen we de kamer met het beste uitzicht, kamer 0742. Het blijkt dat we fantastisch goed uitzicht hebben. Onze verrekijker gaat uit de tas en het spotten kan beginnen. Leuk om al die drukte en af en aan vliegende vliegtuigen op ons gemakje te kunnen bekijken. Later op de middag lopen we nog even naar het uitkijkplatform op Schiphol en eten we een prima Indonesische maaltijd. We slapen heerlijk in onze rustige, donkere kamer en stappen dus Hemelvaartsdag uitgerust uit bed.

We kunnen rustig aan doen; we hoeven pas om 12.00 uur op Schiphol te zijn voor onze vlucht om 14.40 uur. Omdat we niet wisten hoe druk het zou zijn bij de Security hebben we een tijdslot gereserveerd om in ieder geval op tijd door de Security te kunnen. Maar als we onze tassen hebben afgegeven is het 12.05 uur en staat er geen rij bij de Security, we kunnen dus zo doorlopen en hoeven geen gebruik te maken van het gereserveerde tijdslot. Nog nooit zo snel ingecheckt, van hotelkamer naar achter de Security duurde het een klein half uur, heel relaxed! We hebben dus tijd zat en zoeken een lunchtentje waar we enigszins rustig kunnen zitten, dat lukt en geeft ons even de tijd om onze breinen te laten wennen aan de drukte en vele mensen. Niks meer gewend wat dat betreft. We vliegen vandaag via Frankfurt naar Toronto en hebben op Frankfurt 1 u en 20 minuten overstaptijd. Dat zou ruim voldoende moeten zijn maar onze vlucht vertrekt uiteindelijk 35 minuten te laat.

We blijken in Frankfurt ook nog door de paspoortcontrole te moeten; dat lijkt ons te nekken want er staat een super lange rij maar gelukkig is er 100 meter verder nog een paspoortcontrole waar niemand staat. Vervolgens moeten we nog naar een andere terminal lopen en als we aankomen bij het vliegtuig is iedereen al aan boord… het lukt net en later blijkt dat onze tassen net zo’n haast hebben gemaakt als wij, ook die komen keurig op tijd in Toronto aan. Overigens was de vlucht van Amsterdam naar Frankfurt wel heel leuk, het was mooi weer en we zaten aan het raam dus we hebben genoten van het mooie uitzicht, de Rijn die we gevolgd zijn en de blik op Koblenz dat we beneden ons zagen liggen. Op dezelfde tijd als de Zonnebloem boot waren we in de buurt van Koblenz, we hebben dus even naar de zus van Pat gezwaaid die zich daar als vrijwilliger in het zweet aan het werken is.

Aangekomen in Toronto zijn we snel door de paspoortcontrole heen, hebben snel een taxi te pakken en staan binnen 2 uur in onze hotel kamer voor de komende 2 nachten. Het is een soort suite met woonkamer/keuken en een aparte slaapkamer. Helemaal goed. Het is toch een lange dag geworden dus om 22.30 u lokale tijd liggen we in bed. We slapen tot ergens tussen 5 en 6 in de ochtend. Een beetje moe nog van de jetlag ontbijten we en gaan nog even terug naar onze suite. Het wordt een rustige dag in Toronto, we gaan straks richting Old Town en kijken wat de dag ons brengt.

Net na 11 uur lopen we het hotel uit richting Old Town Toronto. Het is zo’n 40 minuten lopen en we zien zowel onderweg als in Old Town eigenlijk niks moois. We lopen langs het oude stadhuis wat indrukwekkend groot maar ook donker en depri is en lopen vervolgens naar het Toronto sign dat op het plein voor het nieuwe stadhuis staat. Het nieuwe stadhuis is in de jaren 60 gebouwd en symboliseert door middel van zijn vorm de groeiende stad van Toronto. Wij zien alleen maar een Sovjet-achtig grijs en neerslachtig gebouw. De stad bestaat sowieso voornamelijk uit hoogbouw, veel gloednieuw en er wordt nog steeds flink gebouwd. Toronto is bekend om de CN tower en zijn ligging aan Lake Ontario. We lopen langs de CN tower, eens het hoogste gebouw van de wereld en besluiten er niet in te gaan. We lopen een stukje langs Lake Ontario en zien en passant een nerts zwemmen in het water. Onderweg hebben we koffie gedronken in de lobby van een bankgebouw, heel normaal hier. In het treinstation vinden we een Ramen restaurant met hele goede reviews dus we begeven ons naar verdieping -2 en vinden in een grote foodcourt de geliefde Japanse soep. We slurpen ons naar de bodem van de berg noodles, soep, gekookt ei, dunne plakken spek en heel veel knoflook… heerlijk! Na ons bezoekje aan de waterkant van Lake Ontario lopen we naar de Goose Island brewpub en installeren ons aan de bar. Dat mag best na 11 km gelopen te hebben. Na een uurtje besluiten we de terugweg te aanvaarden, dus we regelen een Uber die ons keurig 15 minuten later bij ons hotel afzet. Even liggen en ontprikkelen en na een half uur lopen we weer buiten. Dit keer naar een super-de-luxe supermarkt waar we ons avondeten bij elkaar scharrelen en in de staatswinkel een biertje en wijntje kopen. Dat zijn weer 2 kilometertjes dus we lopen zo’n 13 km vandaag. Genoeg voor een stel kantoorslaven met een energiebeperking. De avond bestaat uit lezen, beetje computeren en heel vroeg slapen gaan. Om 22 uur vallen ons de ogen dicht, het was toch wel weer een lange dag.

Helaas gaan die ogen om half 5 ook alweer open, nou ja. Meestal gaat het slapen na een paar dagen vanzelf weer beter. Vanochtend rommelen we wat op onze kamer, ontbijten en nemen om 10.45 u een taxi richting Cruise Canada waar we straks ons huis voor de komende weken gaan ophalen.