Dali museum, Saint Petersburg

Op woensdag rijden we in de middag naar een outlet shopping center. Het is niet zo’n hele grote, er zijn maar 85 winkels, hij is echter wel bij ons “om de hoek”, we hoeven er maar 3 kwartier voor te rijden (als we goed waren gereden was dit echter maar een half uur geweest…). We scoren Adidasjes voor ons allebei en voor Syl nog wat andere dingetjes maar we hebben het eigenlijk vrij snel gezien. Het is vandaag 29 graden trouwens, met een lekker zonnetje. De omgeving van St. Johns hebben we wel zo’n beetje gezien dus we rijden via de Publix naar huis. We hebben nog tijd zat en zitten lekker buiten in de zon van het weer en een goed boek te genieten.

Vlak voor zonsondergang hebben we met Bob en Karen afgesproken, zij zijn de eigenaren van ons huisje en lopen met ons mee naar de St Johns rivier om de zonsondergang vanaf de pier van de buren te bekijken. Ondanks de wolken in het westen kleurt de hemel mooi oranje, rood en roze. De rest van de avond brengen we door met het kijken van een filmpje, deze keer de 40 year old virgin. Een film van hoog niveau die dankzij de reclame ongeveer 2,5 uur duurt ipv de 1,5 uur die de film eigenlijk is.

Donderdag 4 februari stappen we om 9 uur in de auto om in het oosten van Florida naar Saint Petersburg te rijden. We doen dit met een omweg langs Crystal river waar in dit jaargetijde zeekoeien in een baai te vinden zijn. Na een uurtje rijden begint het te regenen en het houdt niet meer op… In Crystal river besluiten we de zeekoeien niet te bezoeken, we moeten hiervoor ofwel een in onoverdekte boot ofwel zelf kanoën, beide zien we niet zitten in dit weer. We besluiten te lunchen in een bbq restaurant, helaas lang niet zo goed als de bbq die we eerder deze week aten. De rit naar St Petersburg blijkt vanuit hier nog 2,5 uur te duren, voornamelijk omdat we door een 120 km lange winkelstraat komen waar om de haverklap stoplichten staan. Nou ja, hebben we dat ook weer gezien. We doen onderweg nog ff boodschappen, onder andere bij een super bierwinkel en kopen een pizza voor vanavond. We vinden ons huisje met gemak en installeren ons, kijken nog een film en gaan op tijd naar bed.

Vrijdag worden met een strakblauwe hemel wakker. De temperatuur is weliswaar van 29 naar 15 graden gegaan en er staat een dikke wind maar het is perfect wandelweer. Vanuit ons huisje wandelen we in 1 minuut naar de Tampa Bay waar we een stuk langs lopen. Uiteindelijk lopen we, via de enorme campus van de SUSF (St Petersburg University of South Florida) naar het Dalí museum. Uiteraard bezoeken we het museum waar zo’n 90 werken van hem hangen. Van veel schilderijen snappen we geen bal maar ze zijn in ieder geval interessant en intrigerend te noemen. Er is ook een expositie over Dalí en Disney, beide mannen bewonderden elkaars werk en zijn hebben in de na oorlogse jaren gewerkt aan diverse (Disney) projecten. Als we klaar zijn met de kunst wandelen we verder langs jachthavens, een zeilschooltje, grote jachten, luxe hotels en huizen. Het centrum van de stad is zeer rustig, zoals veel andere Amerikaanse steden. Er lopen ook maar weinig toeristen ondanks dat het hoogseizoen is. We kammen 1st street en central street uit, eten een broodje bij een deli maar vinden eigenlijk weinig interessants in de stad. Er zijn nog wel diverse musea te bezoeken maar 1 museum per dag is voor ons genoeg. Aangezien het weer nog steeds geweldig is zitten we een tijd in een park aan het water in de zon. We bekijken de kleine zijbootjes en grote jachten die voorbij komen. Rond 5-en wordt het wat frisser en is het tijd om een biertje te drinken.

We lopen naar Central Street waar iedere eerste vrijdag van de maand een straat festivalletje wordt gehouden. We zetten ons op een terras en pikken nog net een happy hour biertje mee. Pat drinkt een alcoholische root beer, wat uitzonderlijk is aangezien root beer een te zoet traditioneel Amerikaans drankje is. Het straat festivalletje komt op gang en we zitten lekker mensen te kijken. We eten een goedkope hamburger en lopen daarna naar de Cycle brewery. Het is een alternatief tentje, waar alleen eigengebrouwen bier van het vat worden getapt, geen flesjes te vinden hier dus. Als je naar de WC loopt kom je langs de lagertanks. We drinken wat lekkere porters en nemen 2 crowlers (een liter blik bier, ter plekke afgevuld en dichtgesealed) met vanille porter en een DIPA mee. Eerder op de dag hebben we een Hofbrauhaus gezien, en volgens hun website is het een kopie van het Hofbrauhaus in Munchen, dat moeten we zien! We lachten ons kapot als we binnenkomen, het is een soort disney versie van het Hofbrauhaus maar toch heel gezellig. We drinken wat heerlijke Duitse bieren, kletsen met veel mensen, zien mensen dansen op tafels, krijgen een telefoonnummer van een nieuws anchor uit Atlantic City die ons wel rond zal leiden als we daar ooit nog eens komen (yeah right!) en lachen veel. Vooral als de live band Ein Prosit inzet en dit eindigt met een EIN, ZWEI SOEFEN! Met een kleintje te veel op zoeken we rond 1 uur een taxi en laten ons voor ons huisje afzetten. We rollen zonder omweg ons bedje.