Uitzicht vanaf de 32ste verdieping

We bezoeken Londen voor een gezellig weekendje met Jo van 10 t/m 13 maart. Deze keer nemen we de auto naar Schiphol en het vliegtuig naar Luton. Luton ligt een behoorlijk eind van Blackfriars, we doen er bijna 2 uur over om bij het appartement van Jo te komen. De conciërge geeft ons de sleutel en gaat met ons mee de lift in naar de vijfde etage. In het appartement rusten we een uurtje om daarna Jo op te gaan zoeken. Ze heeft college en na college ontmoeten we elkaar aan de South Bank onder een lekker zonnetje. We wandelen samen al kletsend naar Somerset House, een oud paleis dat nu dienst doet als oa een museum en een deel van UCL. Hier drinken we een bakkie koffie met een broodje in de zon, dit weekend begint goed!

Na deze korte pauze lopen we het The Courtauld kunstmuseum in. Hier bekijken we kunst uit oa de middeleeuwen met natuurlijk een paar Nederlandse schilders. Het gebouw op zich is al de moeite waard, zeker het trappenhuis is zeer fraai. Jo heeft vanmiddag andere dingen te doen, dus we besluiten een stukje langs de South Bank te lopen in de richting van Jubilee Gardens met The London Eye, een enorm reuzenrad. Aan de overkant van de Thames bekijken we vluchtig de Big Ben en het paleis van Westminster. We zijn duidelijk niet onder de indruk van dit deel van Londen met z'n veel te grote pompeuze gebouwen. Langs de Thames wandelen we terug naar Blackfriars om Jo op te halen, we lusten wel wat. Laat eten nou een van haar hobby's zijn. Ze wil ons meenemen naar een superklein Koreaans restaurant waar ze helaas geen plaats hebben. Geen nood, op de deur hangt een routekaart naar een ander filiaal waar we wel een tafeltje bemachtigen. Er wordt een uitgebreide hotpot besteld met heel veel groente en wat vlees. De soep blijkt dusdanig scherp te zijn dat wij ermee stoppen terwijl Jo nergens last van heeft. Gelukkig zijn de ingrediënten nog niet zo scherp, dus die vissen we eruit om op te eten. Het was best een lange dag, dus we maken het niet al te laat.

Op vrijdag wandelen we na het ontbijt samen richting de Tower Bridge. Jo gaat niet mee omdat ze zich moet voorbereiden voor haar Graduation Ceremony. Het is wat grijs aan de Thames, maar de wandeling bevalt goed. Zo lopen we langs het Tates museum, de Millennium brug, om daarna via een heel oud buurtje over de Borough Market te lopen. Terug richting Thames komen we in het wat toeristischer deel met de London bridge en de HMS Belfast, dat alles met uitzicht op de Tower Bridge. Het is zeer zeker een mooie en unieke brug, een echt icoon van de stad. Aan de overkant van de Tower Bridge wandelen we langs de Tower of London, the City of London in. Een zakelijk aandoend deel van de stad waar we al snel uitgeslenterd zijn, we gaan op zoek naar een lunch. We komen terecht in een typische Engelse pub met de net zo typische pubfood. Dit is ver uit de slechtste lunch van de laatste paar reisjes. De kok heeft helemaal niets te doen, maar krijgt het toch voor elkaar om van zijn mooie ingrediënten iets waardeloos te maken. Nouja, waarschijnlijk is dit soort eten alleen interessant als er een paar pints achter de kiezen zitten.

Vanuit The City stappen we op de metro naar ExCel London, een heel groot evenementen gebouw waar de Graduation Ceremonies worden gegeven. Het is een stukje buiten de stad, dus we zien nu ook een ander deel van London. UCL (University College London) houdt hier voor het eerst sinds 2020 weer een ceremonie ter ere van de afgestudeerden. Jo is anderhalf jaar geleden afgestuurd als Master of Science in de gezondheidszorg op het gebied van vrouwen gezondheid. Nu mag ze dus na lange tijd worden geëerd. Omdat wij nu toevallig in London zijn heeft ze ons hiervoor uitgenodigd. We lopen een zaal in waarin honderden mensen zitten te wachten. Een groot deel bestaat uit de afgestudeerden en het andere deel is familie en vrienden. De ceremonie begint met wat toespraken enzo. Om en om komen er groepen met afgestudeerden uit een bepaalde richting het podium op die een applaus in ontvangst nemen. Deze hele gebeurtenis duurt zo'n anderhalf uur, Jo is een van de laatsten. Er zijn overigens opvallend veel dames afgestudeerd, naar schatting zo'n 90%. Daarvan zijn de meeste ook nog 'from abroad' en dan in het bijzonder uit Azië en Afrika. Bij toeval loopt Jo langs onze zitplaats, dus we kunnen haar even snel feliciteren. Later tijdens de receptie toasten we nogmaals op haar graduation. Met wat vrienden wordt er nog een borreltje gedaan in een barretje in de buurt waarna wij met een Uber terug gaan richting Waterloo. Jo heeft deze avond wat anders, dus wij vermaken ons bij de Vaults. Een kunstzinnige plek onder het spoor met cafeetjes en restaurants, maar vooral veel street art. Nadat we bij een Cubaans restaurant hebben gegeten wandelen we terug naar het appartement. Jo komt een stuk later thuis, die zien we pas de volgende dag weer.

Op zaterdag maken we een kris kras tocht door London. We wandelen eerst naar Waterloo om met de metro naar Camden te rijden. Hier bekijken we de straatjes, markten en de sluizen. Op een terrasje drinken we een bakkie koffie in de zon met uitzicht over de sluizen. Via de Canal Side Walk die langs de Grand Union Canal loopt, lopen we langs the London Zoo naar Primrose Hill. Een heuvel in een groen park met perfect uitzicht op de skyline van London, in de verte zien we ook het reuze hoge gebouw waar Jo woont. Na wat discussie over het type Ramen dat we willen eten (wordt het authentic of fusion?) stappen we in een Uber richting Shepherd's Bush. Een levendige wijk vlakbij Notting Hill. We hebben gekozen voor de fusion Ramen en het smaakt ons wederom erg goed, alhoewel Jo misschien toch gelijk had en de authentic Ramen net wat beter smaakt. Via het levendige wijkje lopen we naar een nog veel levendigere wijk, namelijk de markt op Portobello Road in de wijk Notting Hill. Dit zou vroeger dè plek zijn voor vintage kleding en meubelen. Dat is nog steeds wel zo, maar nu met een toeristisch randje en bijbehorende prijzen. Wij kopen niets, maar Jo kan het niet laten om een leren jas uit de 80's te kopen voor veel te veel geld. De veel te grote jas staat haar goed.

Als we terug in het appartement van Jo aankomen is het al wat laat, toch besluiten we op pad te gaan en naar een food market te wandelen. Na een half uur lopen komen we aan en zien we een enorme rij staan. We keren meteen om, terug naar het appartement. Jo heeft zelf een hotpot pan (een soort grote soeppan met 2 delen) en bestelt online de bijbehorende ingrediënten zoals vis, lam, groenten en 2 soorten bouillon. Deze ingrediënten worden door een Chinees bedrijf verkocht aan vooral Chinezen. Het smaakt heerlijk en is gelukkig niet zo scherp als de vorige keer. Zondag is onze laatste dag alweer. We verlaten Jo niet voordat we met uitzicht vanaf 28ste verdieping een bakkie koffie hebben gedronken. Het uitzicht is over de Thames, St. Pauls Cathedral, the City en de Tower Bridge, hoe krijgt ze het voor mekaar om hier te kunnen wonen. We nemen de metro en trein naar het vliegveld en komen zonder ongelukken via Schiphol weer thuis.

We kunnen terug kijken op een heel fijn weekend met heerlijk eten, lekker struinen, goed gezelschap en we zijn een unieke ervaring rijker door het bijwonen van de Graduation Ceremony. Gelukkig mogen we als we gezond blijven over 2 weken alweer een weekend naar de Moezel.