100 jaar hot dog geschiedenis

Donderdag is Coney Island dag! Dit is een stadsdeel dat aan de oceaan ligt, ellenlange stranden heeft en het oudste “pretpark” van de VS heeft. Het is een soort enorme kermis met een grote variatie aan attracties, van dansende theekopjes voor de kleintjes tot enorme achtbanen voor de iets groteren. We zijn hier door de week en overdag dus de attracties zijn niet geopend. Deze zijn in deze tijd van het jaar alleen in de weekenden open maar dat maakt niet uit. Het is heerlijk om aan de zee te lopen, een hotdog te eten bij Nathan’s (waar al 100 jaar dé originele hotdogs worden verkocht), te genieten van de stralend blauwe lucht en gewoon lekker in het zonnetje te zitten. Op de terugweg stoppen we bij Prospect Park, de tegenhanger van Central Park, in Brooklyn.

Het blijkt een mooi open en groen park te zijn met veel mogelijkheden voor kinderen om te sporten. Op 1 veld zijn 5 baseball velden gemaakt waarin kinderen in compleet tenue aan het oefenen zijn. Ook dit park is behoorlijk aan de maat, natuurlijk lang niet zo groot als zijn beroemde broer, maar zeker netzo mooi. Ook hier zijn alle bomen en struiken al helemaal groen, dat geeft toch een frisse indruk, zeker met een grote blauwe lucht erboven.

Als we het park uitkomen lopen we de wijk Crown Heights in. Een verrassende wijk met typische houten huizen inclusief bijbehorende veranda, zoals we dat kennen van het platte land. Omdat we toch lekker aan het lopen zijn slaan we wat metro stations over en bewonderen we de wijk waar we zijn te voet. Ondanks dat Manhattan niet ons favoriete deel van de stad is gaan we er toch weer terug. Deze keer laat de tram machinist ons eruit op Union Square. Dit park en kruispunt is van belang omdat er veel straten op uitkomen, we tellen er wel een stuk of 10! Het park is ondanks de grote hoeveelheid mensen en drukte van verkeer toch vrij rustig. Hier geen gedoe en geschreeuw, we nemen het er dus even van door op een bankje mensen te kijken. Pat ziet aan het einde van Park Av. het Grand Central station staan, hier lopen we heen. Achter het station staat een hoog gebouw dat vrij dichtbij lijkt te staa. Als we er na een half uur wandelend tussen anonieme mannetjes in pak nog niet zijn blijkt dat het hoge gebouw op 2,5 km afstand staat. Wat kunnen hier de afstanden toch misleidend zijn zeg! Het wijkje rond Grand Central bekijken we op ons gemakje en beseffen dat het spits is. In veel kroegjes en restaurant zitten mensen in een pakkie heel hard tegen elkaar te schreeuwen. We zullen Sir David Attenborough vragen om er een natuurfilm van te maken. In onze ogen gebeurt hier precies wat in de dieren wereld gebeurt. Degene met de grootse spierballen of arrogantste gedrag zal de baas worden van het roedel. Het is eigenlijk een beetje zielig om te zien aangezien al die mannetjes in pak er nogal vervangbaar uitzien.

Na goed zoeken vinden we toch nog een vriendelijk restaurant, gerund door Ieren, met bijbehorend accent. Pat neemt voor het eerst deze vakantie een super dikke en lekkere steak en Syl de ribs in St. Louis stijl. Het is inmiddels alweer een uurtje of 9, dus tijd om de metro te zoeken. Anderhalf uur later zijn we weer terug in Brooklyn waar we om even te relaxen een serie op Netflix kijken. Toch wel fijn zo’n eenvoudige maar rustige kamer.

Als we vrijdag de gordijnen open trekken is de lucht niet blauw, het wordt regenachtig vandaag! We hebben beide weer niet al te best geslapen. De bedden zijn hier niet al te best, je weet wel met zo’n plastic zeil er omheen. Natuurlijk stappen we toch weer blij de straat op. We gaan eerst op zoek naar lunch, we komen terecht bij een Texas style BBQ restaurant. Waar je, net als op een festival, je eten bij kraampjes moet gaan halen om het daarna aan een tafel op te eten. Het smaakt allemaal super goed, de meeste smaken kennen we intussen. Coleslaw, baked beans en pulled pork gaan er altijd in. Vandaag gaan we naar Fulton street in Brooklyn, hier kunnen we wat shoppen. De mall is hier eigenlijk gewoon een straat met wat winkels, niet veel interessants voor ons. Syl koopt nog wel een broek en wat shirts bij de Gap outlet. Als we buiten komen regent het al en stellen we ons plan bij, shoppen wordt niets, dus op zoek naar een bioscoop. Via Googe maps vinden we op 1km afstand een bios, waar we naartoe lopen. Onderweg komen we een andere cinema tegen waar over 15 minuten een film start, Captain America. Gelukkig krijgen we senioren korting (zien we er zo moe uit?) want de film is een beetje over the top. Geeft niets, want het is een mooie invulling van de tijd tijdens een regenachtige middag. De film is om half 7 afgelopen en het is net opgehouden met regenen.

We kunnen mooi nog even door Brooklyn Heights wandelen, een wijk op een kleine heuvel aan de East River. Op de heuvel en aan het water staan behoorlijke sjieke appartement gebouwen. Sommige hebben zelfs een lap van een tuin, dat zou je hier niet verwachten. Echt een hele mooie buurt, dit bevalt ons wat beter dan de kolossen van Manhattan. Tijdens het wandelen komen we zowaar 3 sushi restaurants tegen, je raadt het al :-) Zaterdag ochtend worden de tassen ingepakt, Pat's tas is wel heel zwaar van alle biertjes die hij heeft gekocht. We gaan vandaag pas om 4 uur naar het vliegveld, dus hebben we nog wat tijd om wat leuks te gaan doen. Wandelt gaan we naar het subway station op Ralph Av. om met de blauwe lijn naar High street te rijden, slechts 9 stations verderop. Ohja het metro systeem is behoorlijk anders dan we gewent zijn in andere grote steden. Zo staan de stations in New York zeer slecht aangegeven. Als je al ergens van een stations in de buurt bent moet je opzoek naar groene bollen die de ingang aangeven, wegbewijzering is er amper. Een goede beschrijving op de stations is er ook niet echt. Door de vele lijnen, het verschil tussen lokale en express trains en de richting is het soms even zoeken. We rijden regelmatig verkeert. Eenmaal in de trein is er ook niet altijd een systeem wat aangeeft waar we zijn en hoeveel stops we nog moeten. Hier kunnen ze veel leren van de geperfectioneerde Aziaten! Als je in Manhattan blijft is het allemaal prima te doen hoor, maar als er een verbinding naar de buiten steden nodig is moet je ruim de tijd nemen. We hebben wel eens 1,5 uur over 10km gedaan!

We stappen dus uit op High Street, dit is in de wijk Dumbo en heeft misschien wel het mooiste uitzicht op de skyline van Manhattan. Het is in ieder geval het makkelijkst bereikbare uitzicht, want er is een park aan de East River gemaakt, het Brooklyn Bridge Park. Zo als de naam al doet vermoeden ligt het park letterlijk onder de Brooklyn bridge. Dit levert vaak hele mooie uitzichten op over de rivier, skyline en de Manhattan en Brooklyn bridge tegelijk. Het park word op deze mooi zaterdag goed gebruikt door fietsers, wandelaars en hardlopers. Dumbo is een wijk in opkomst, da's niets gek met dat uitzicht en toch zo dicht bij Manhattan, wij hebben er wel wat mee. We wandelen een stuk door het park, lunchen op een terras en slenteren nog wat door Brooklyn Heights. Onze vakantie zit erop, met de metro rijden we nog even naar huis om onze tassen te pakken en nemen daarna de metro en trein naar het vliegveld. 2 uur nadat we door het park liepen staan we al op het vliegveld. Inchecken, douane en security checks verlopen rustig en vrij snel, het vliegtuig naar Reykjavik vertrekt op tijd, dus alles verloopt weer goed. De nachtvlucht naar IJsland is zo'n 5,5 uur waarna we overstappen en in 3 uur naar Amsterdam vliegen. Als we op het NS station komen, komt de trein eraan en in 5 kwartier zijn we thuis. Het was een hele lange dag, maar we proberen meteen in het juiste ritme te blijven en nog even tot 9 uur wakker te blijven. Maandag om 11 uur worden we pas wakker, gelukkig zijn we fit en hopelijk meteen in het juiste ritme!

Dit was onze laatste verre reis van het jaar! Naast wat weekendjes gaan we nog een weekje naar de Elzas. Daarnaast sparen we weer voor onze volgende lange reis van 2017, deze zal 3 maanden zijn met bestemming onbekend.

IJsland is een heuse aanrader, wat een mooi land zeg hier kunnen we nog wel een keer naartoe. Er is nog zoveel dat we niet hebben gezien en we willen graag een keer naar de West Fjords en de rondweg rijden. In New York hebben we alle bekende highlights wel gezien, daarnaast hebben we ook buurten bezocht die minder bekend zijn, deze vonden we over het algemeen interessanter dan de standaard zaken in Manhattan. Het was leuk om New York een keer te hebben mogen beleven, maar of we er nog een keer naartoe zouden gaan weten we niet.