Uitzicht vanaf het Rockefeller centre

Op vrijdagochtend staan we op tijd op maar nemen we de tijd om ’s ochtend nog even wat te schrijven en lezen. We lopen rond 11 uur de deur uit en ondanks dat Manhattan niet ver weg lijkt zijn we toch als snel een uur onderweg naar het het 9/11 memorial. Dat is wat vandaag op het programma staat, the memorial pools en het 9/11 museum. Maar eerst moeten we lunchen als we in Manhattan aankomen. In de buurt van Ground Zero vinden we een kilo restaurant en eten we een gezonde lunch van voornamelijk groente en vlees. Het smaakt echt prima en het werkvolk vindt dat ook, zij lopen hier in en uit. En dan heb ik het niet alleen over stoere bouwvakkers maar ook over kantoorklerken. Als we de innerlijke mens verzorgd hebben lopen we naar de memorial pools die op de plaats van de noord en zuidtoren zijn gemaakt. Het is een mooie plek waar watervalletjes in de grote vierkante poelen stromen.

Op de reling zijn alle namen van de slachtoffers die die dag zijn omgekomen in het steen gehouwen. Het is er, begrijpelijk, erg druk maar daardoor verliest het wat mij betreft wat aan impact. Als we bij het museum aankomen zien we een ellenlange rij staan… het regent…. we hebben geen zin om zo lang te wachten en besluiten ter plekke dat we op zaterdagochtend om 9 uur weer voor de deur zullen staan. We stappen de metro weer in en een kwartier later staan we op Time Square. Wow, dat is wel ff wat anders en eigenlijk precies zoals verwacht. Een poppenkast aan licht, filmpjes op verschrikkelijk grote schermen, heeeeeel veel mensen, straatartiesten, veel verkeer en winkels. Kortom: gekkenhuis, maar wel een leuk en positief gekkenhuis! Eigenlijk is het precies zo als op de plaatjes en films. Later zullen we ontdekken dat we veel van New York al “kennen” van TV en foto’s. Op Times Square kijken we een beetje rond in de M&M, Swatch en Hershey’s winkels, ook lekker over the top, alhoewel de M&M winkel toch weer komisch is. Via wat straten lopen we naar de Rockefeller plaza om na een omweg te gaan schuilen bij het Hard Rock cafe (Pat’s 24ste voor wat het waard is). Het weer blijft druilerig, dus de volgende schuilplaats word The Beer Authority, waar vooral het uitzicht op Broadway ons bevalt. Lekker druk op straat, met taxi’s, fietsers en ander bewegend spul. Jammer genoeg is het biertje dat bovenaan op Pat’s lijst staat $30,- een andere keer dus maar. Het is mooi geweest, we nemen de metro terug naar huis. De metro in Manhattan is ondergronds, maar net voordat we Brooklyn in gaan, gaat ie bovengronds om de Williamsburg brug over te steken. Daarna wordt de rit erg interessant, met uitzicht op de woonwijken van Brooklyn. Vanaf het metro station is het een paar minuten lopen naar ons brown stone house. In deze wijk in Brooklyn wonen niet veel “witjes”, we vallen dus best op, maar worden overal hartelijk en vriendelijk aangesproken. Ook op straat horen we vaak een “hey how ay ya, beautiful couple”. Zo aardig!

Op zaterdag is het vroeg dag, we worden om 7 u wakker, stappen een uurtje later de deur uit en zijn om 9 uur bij het 9/11 museum. Deze keer geen rij, we lopen zo door de beveiliging en staan in no time binnen. We worden begroet door een uiterst aardige man die ons vertelt en op het hart drukt dat we vooral de tijd moeten nemen, en dat doen we. We lopen door dit indrukwekkende museum dat ondergronds is gebouwd op de plek waar de Twin Towers stonden. De geschiedenis van de Twin Towers wordt verteld, de voor geschiedenis van Osama Bin Laden, er wordt uitgebreid stilgestaan bij de slachtoffers van de aanslag op 9/11 maar ook een aanslag die in 1993 is geweest in de parkeer garage van de zuidtoren en waar 6 dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Die aanslag werd door de plegers als mislukt beschouwd, ze wilden de hele toren laten instorten met een bom onder een van de pijlers van het gebouw. Uiteraard wordt 11 september van minuut tot minuut herbeleefd met nieuwsbeelden maar ook door boodschappen op een antwoord apparaat te laten horen die bij een brandweer man zijn ingesproken. Behoorlijk indrukwekkend. Afijn na 2,5 uur hebben we genoeg informatie en eigenlijk alles wel gezien dus stappen we weer naar buiten. We willen lunchen in China Town dus lopen we naar de wijk die relatief dichtbij is. We lopen door de historische wij Tribeca, die verrassend rustig is, en weten dat we goed zitten als we heel veel chinezen zien en niks meer kunnen lezen. Op zoek naar een restaurantje doorkruisen we de wijk en schuiven er waar het heel druk is naar binnen. Efficiënt als ze zijn worden we direct bedient. We eten heerlijk en kiezen ook nu weer voor een gerecht met wat groente erin, anders komen we echt niet aan onze vitamientjes ;-). Niet veel later staan we weer buiten, op naar de volgende wijk. Dat is Little Italy, we delen een kleine Cannelloni als toetje, vinden er niet veel aan en eten hem dus niet op. De wijk bestaat eigenlijk nog maar uit een straat, volgestouwd met Italiaanse restaurants. De wijk gaat bijna naadloos over in SOHO waar we door een druk winkelgebied lopen. Ondertussen hebben we onze 10.000 stappen allang gehad voor de dag dus we stappen in de metro naar Williamsburg, dat is onderweg naar huis, en een hele hipster wijk volgens de boekjes. Het is ondertussen ook wel tijd om wat te drinken dus terwijl we de wijk verkennen drinken we her en der een biertje, blijven wat langer hangen in een Duitse biergarten waar we ook wat eten en uiteindelijk stappen we weer op de metro. De 12.000 stappen zijn er toch nog 18.000 geworden… Op 2 blokken afstand van ons huis hebben we een lokale kroeg gevonden waar ze lekkere biertjes hebben dus lopen we daar nog ff heen voor een afzakkertje of twee. Zo laat als vandaag hebben we het nog niet eerder gemaakt deze vakantie, we slapen op zondag dan ook lekker uit.

Maar we hebben nog zoveel dat we willen doen; we stappen toch rond 11-en alweer de straat op. Zondag is de dag van Top of the Rock, een mooi uitzichtpunt op de 67ste verdieping van het Rockefeller gebouw. Het is zowaar mooi weer, dus het uitzicht is onmogelijk te beschrijven. Aan de ene kant zien we de zuidpunt van Manhattan met in de verte een schiereiland, Brooklyn, Lady Liberty en natuurlijk de freedom tower. Aan de andere kant ligt het Central Park tussen de vol gebouwde straten. Om het park heen staan geen echte wolkenkrabbers, toch word de ruimte goed gebruikt en is een gebouw van 40 verdiepingen ook aan deze kant geen uitzondering. We blijven even plakken om van het uitzicht te genieten. The Rock bevindt zich in een dure wijk, nabij 5th Av. Hier vlakbij is ook het Museum of Modern Art, waarvan we ervan overtuigd waren een toegangsbewijs te hebben, helaas was dat niet het geval, we gaan dan maar weer. Op 5th Av. bekijken we nog wel de iets te dure winkels, auto’s en mensen. Tja, al dat Cartier, Burberry en Gucci is toch niets voor ons. Wat wel leuk is, is de Trump tower, natuurlijk weer lekker over the top, maar wel met de mogelijkheid om even uit te rusten zonder dat het geld kost. Bedankt Donald. Op het kruispunt waar het Central Park begint staat de Flagship Store van Apple, onder een gigantische glazen kubus met net zo’n groot logo bevind zich een behoorlijk grote winkel. Het is er massaal druk met allerlei Apple geeks. We zien zelfs een lief omaatje die ter plekke uitleg krijgt op haar Mac van een Genius. Leuk om een keer te zijn geweest.

We worstelen ons verder door de fiets en paardentour verhuurders door om op een rustig plekje in het park wat te drinken en te rusten. Terug in ons wijkje halen we Chinees en eten dat tijdens twee afleveringen van Narcos op Netflix op. Heerlijk dat eten en wat een goeie serie, als we de serie hier niet afkijken gaan we thuis wel verder.

Maandag worden we beiden moe wakker, schijnbaar slecht geslapen, misschien door de harde muziek of de plotselinge opwarming. Het is waarschijnlijk ook niet zo heel gek dat we moe zijn, we hebben 5 dagen op volle kracht door deze stad gelopen en hebben veel indrukken te verwerken. Blijkbaar wordt een mens daar fysiek en mentaal best moe van. Toch gaan we maandag met frisse moed op pad. We willen weer veel te veel, maar later zal blijken dat het even niet lukt vandaag. Met de metro rijden we in dik een uur naar het American Museum of Natural History. Een enorm museum, gelegen in het Central Park. Het museum is ondermeer bekend om zijn eerste skelet van een T-Rex en een onlangs gevonden nog veel grotere dino, de Titanosaurus. Deze dino staat er pas sinds januari 2016 en is maar liefst 40 meter (!) lang, het skelet past niet eens in de kamer. Dit hebben ze guitig opgelost door de nek en kop van het beest in de gang te laten uitkomen. Ook skeletten van veel kleinere dino’s, enorme schildpadden en zeedieren zijn hier opgezet. Het is een indrukwekkend geheel. We lopen het immense museum verder wat verdwaasd rond, er is zoveel te zien dat het allemaal wat te veel is om op te nemen. We kijken wel de film over het ontstaan van het National Park systeem in de VS, bedankt John Muir en President Roosevelt! Wij hebben al in heel wat van deze prachtige, ongerepte gebieden mogen rondkijken en herkennen dan ook wel het een en ander uit de film.

We lopen überhaupt al 5 dagen verdwaasd rond. Er is hier zoveel te zien en te doen dat we tijd te kort komen. Naast de vele highlights, hebben we ook wijken in Brooklyn bezocht. Dit is al een stad op zich, met zo’n 2,5 miljoen inwoners. Helemaal niet zo bekend als Manhattan, maar wat ons betreft netzo leuk als de drukte van het bekende New York. We snappen eigelijk niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om slechts een weekend naar New York te gaan. Onze hersentjes doe nu al pijn doordat er zoveel straatjes, gebouwen, uitzichtpunten, restaurants, wijken enzo zijn die we niet kunnen gaan zien. Enfin, we vermaken ons dus uber goed. We hebben ooit eens met onszelf afgesproken dat we elk jaar een weekend naar Amsterdam gaan, misschien moet dit elk jaar 10 dagen New York worden :-)

In de middag lopen we hongerig het museum weer uit en komen we terecht bij een restaurantje dat bij een supermarkt hoort. Ze hadden er heeeeerlijke pizza uit de houtoven, wij blij! Maar we delen er wel eentje. We struinen de wijk nog een beetje rond en stappen op de metro richting ons huisje. Onderweg katten we wat omdat we allebei moe zijn, vallen bijna als de metro onverwacht stopt, Syl verrekt d’r nek… kortom tijd om ff in ons “eigen” huis te zitten. We moeten nog wel ff uitstappen omdat in de buurt van een van de metro stations een bierwinkel zit waar Pat even langs moet. Ze verkopen er Bourbon County van de Goose Island brouwerij. Dat schijnt nogal een dingetje te zijn en in Nederland zijn ze niet te koop… Hij tikt er een paar de op de kop, inclusief een 2013 exemplaar, hij is blij! Bij de Franse Patissier gaan we ff koffie drinken en een gebakje delen, we blijken een heerlijk gebakje met frambozen mousse te hebben uitgezocht, de beste keuze. En dan is het echt tijd om naar ons huis te gaan, waar we een half uur later aankomen. Heeeerlijk, even de voeten hoog, Pat kijkt een filmpje terwijl Syl lekker zit te lezen. Gedachten op nul, lichaam in de volledige relax stand. Uiteraard is het toch wel weer 5 uur voordat we thuis zijn, die dagen worden hoe dan ook altijd lang. En nu? Nu zitten we in onze stamkroeg The Wilky http://thewilky.com, bij ons om de hoek, een biertje te drinken, wat te eten en gewoon te zijn.

En morgen? Chelsea Market, The High Line en het Empire State… Tenminste als dat allemaal lukt op 1 dag ;-)