Een gouden tempel ergens onderweg

Hoi allemaal, we zijn in Bangkok aanbeland, dinsdag 18 aug. Vanuit Cairns zijn we ‘s nachts om 05:45 naar Sydney gevlogen. We moesten dus midden in de nacht op staan om een taxi te pakken en in te checken voor onze vlucht naar Bangkok. Gelukkig kon onze bagage direct worden doorgestuurd. De vlucht ging dus via Sydney waar we zo’n 7 uur moesten wachten op de volgende vlucht. We hebben nog even bekeken of het haalbaar was om de stad in de gaan. We vonden het niet waard om dit voor een paar uur te doen. We zijn dus maar naar de internationale terminal gegaan en hebben ons daar vermaakt met het rondwandelen in winkeltjes en wat te eten en drinken.

Eigenlijk  is de tijd best snel gegaan. We stappen op vlucht BA10 naar Londen, deze heeft een tussenstop in Bangkok waar wij eruit gaan, deze vlucht is toch nog 9 uur! Wat een afstand zeg, uiteindelijk was de rit van Cairns naar Bangkok een slordige 24 uur. Maar we komen vrij fit aan. We hadden van tevoren al een hotel geboekt in Chinatown. Waarschijnlijk het meest stijlvolle hotel waar we ooit hebben overnacht. Het is volledig in chinese stijl (klik hier voor de website). Bij aankomst merken we meteen weer hoe warm het hier is, ondanks dat het 1 uur ‘s nachts is, is het er erg benauwd en warm.

Voordat we gaan slapen willen we nog wel even een biertje drinken. We zitten midden in chinatown met al z’n winkeltjes en marktjes, dat mag toch geen probleem zijn. Na een aantal winkeltjes te hebben geprobeerd blijkt er na middernacht geen bier meer verkocht te mogen worden. Voordat we het weten belanden we in een steegje waar enigszins illegaal nog wel wat flessen gekoeld en al worden aangeboden. We kopen 2 enorme flessen voor 80 eurocent per stuk! Lekkel.

Na een goede nachtrust staan we om half negen alweer op en gaan we naar het ontbijt. We hebben na het ontbijt nog wat te shoppen. Syl heeft deo nodig en Pat een korte broek, slippers en ook deo. De net in Cairns aangeschafte korte broek blijkt niet te zijn meegekomen, laten liggen in het hotel, jammer. Ook gaan we op zoek naar een weekend tas. We willen namelijk niet door Cambodja, Laos en Thailand rondtrekken met te veel spullen. De tas vinden we snel genoeg op de chinese marktjes. De slippers zijn echter een groot probleem. Ja natuurlijk worden ze overal aangeboden, maar als ik om maat 46 vraag schieten de meesten in de lach, dat hebben ze echt niet, bummer. Ook deo en een korte broek is wat lastig. We vragen wat rond waar we dit dan wel kunnen krijgen, er blijkt een groot winkelcentrum te zijn in het commerciële centrum van de stad.

Na een iets te dure lunch met veel groenten, geit, dumplings, rijst en cola van 9 euro rusten we wat. Dat eten moet toch goedkoper kunnen! Syl leest een  boek en P doet een tukkie. Er gaat niets boven een powernap in deze hitte. Na ons rustje nemen we een taxi, deze zet ons netjes af bij het MBK center, een enorme mall met honderden winkeltjes en eet tentjes. We hebben nog nooit zo’n grote mall gezien, meer dan 100 meter lang en 6 verdiepingen hoog, hier moet het toch lukken. Na wat te hebben rondgewandeld vinden we al snel de deo. De broek lukt ook prima en ook het afdingen gaat redelijk. Op een gegeven moment bieden we zo weinig, dat ze niet lager willen. Als ervaringen afdingers lopen we weg, maar het mag niet helpen, ze roepen ons niet terug, geen broek dus. Iets verderop lukt het wel en een korte broek van 9 euro te scoren. De slippers blijven een probleem, nouja de maat dan. Zo’n beetje elk standje verkoopt wel slippers en alle kleuren en modellen, zelfs maat 46 is er te koop. Ik pas een paar keer de juiste maat, maar het blijkt toch iets te krap te zijn. Een paar standjes later vinden we uiteindelijk voor een paar euro een passend paar, ook weer gelukt.

We rijden weer terug naar ons hotel. P mailt nog even met het hotel in Cairns of er een korte broek is gevonden. Die is er en de broek word naar Nederland gestuurd, netjes toch. In ons prachtige kamer zoeken we de spullen uit die we niet verder mee willen nemen. De verrekijker, diverse boeken, grote schoenen, ladingen t-shirts, jassen, mutsen en ander overbodig spul. Eerder hadden we bij de receptie nagevraagd of we een tas met spullen kunnen stallen voor een paar weken. Dat kan, we boeken ook meteen een kamer voor onze laatste wereldreis dagen. We krijgen een extra nacht en nemen meteen een upgrade voor een luxere kamer, een goed vooruitzicht. We blijven hier dan 3 nachten en hebben dus nog wat tijd om de stad te verkennen.

‘s Avonds eten we wat bij een straat tentje, Syl eet er eend en P gaat voor de Chinese worst met rijst en wat groente. Simpel en voor P niet helemaal genoeg maar  wel erg goedkoop, we eten samen voor €1,30!

We zijn nog wat moe van de lange reis dus we gaan op tijd naar bed om vanochtend om half 7 wakker te zijn. We lezen even wat en gaan dan ontbijten. Om 8 uur lopen we het hotel uit om het hart van Chinatown in te lopen. Ongelofelijk wat ze hier allemaal aanbieden en de hoeveelheden voorraad die overal staan. Er zijn veel mensen hier maar zoveel om dit allemaal rendabel te kunnen verkopen?? Het is leuk om hier rond te lopen, we worden niet lastiggevallen en als er toch wat gevraagd wordt is 1x nee zeggen voldoende. Erg relaxed dus. we lopen zo’n 2 uur rond en komen uiteindelijk uit bij What Po, 1 van de grootste tempelcomplexen van de stad met een liggende Boeddha van zo’n 46 meter lang, helemaal verguld natuurlijk. We hebben niet zo heel veel tijd meer maar lopen toch even snel naar binnen, we besluiten de volgende keer terug te gaan en een gids te nemen, de geschiedenis hier lijkt er interessant genoeg voor te zijn. Omdat we rond 12 uur weg moeten uit het hotel om naar het vliegveld te gaan nemen we de taxi terug om nog even te douchen, een inventarisatie lijstje van de spullen die we achterlaten in de tas te doen en onze mail te lezen.

Over een half uurtje nemen we de taxi naar het vliegveld om vanmiddag het vliegtuig naar Phnom Penh te nemen, ben benieuwd hoe het daar is!