Een krokodil wordt gevoerd in de Australia Zoo

We beginnen er eindelijk iets van te begrijpen, van Australië. Het is dinsdag 4 augustus en we zijn in Eungella. Voordat we bij Hervey Bay waren geweest waren we nog niet heel erg onder de indruk van Australië. We hebben ons kostelijk vermaakt in het grote Sydney, maar daarna was het lastig. Waarom wil iedereen toch zo nodig hierheen. Er moet bij worden gezegd dat we ons amper hebben voorbereid en hier naar toe zijn gevlogen met de gedachte, we zien wel.

Het hele stuk in New South Wales tussen Sydney en Brisbane hadden we beter kunnen vliegen denk ik. We hebben de 1000 km in ons busje gereden, maar het heeft ons niet kunnen pakken (behalve het bezoek aan oom Jan natuurlijk). Pas toen we in  Queensland kwamen zat er iets voor ons bij. Het weer wordt beter, er is meer natuur en vooral diertjes, we beginnen nu te begrijpen waarom iedereen naar Australië wil.

Enfin, even de draad oppakken, we waren dus in Hervey Bay en hadden een lummeldag. Deze hebben we afgesloten met een wandeling naar de Esplanade, hier zitten wat kroegen en restaurants, het werd weer eens tijd voor een biertje met de locals. We renden natuurlijk meteen naar een Ierse pub om een Guinness te kopen. Het viel ons meteen op dat de tapkranen hier met ijs bedekt waren, veel te koud zou je zeggen. Klopt ook, na 2 vazen Guinness zijn we overgestapt op het lokale spul. Hoe krijgen ze het toch voor mekaar om een Guinness te verprutsen door deze veel te koud te tappen, een graad of 3 is echt veel te koud jongens, dan smaakt het net als al die andere meuk.

Goed, het werd nog een gezellig avondje en rond 1 uur lagen we weer in ons busje. Niet te laat want zondag wilde we een stuk naar het noorden rijden, naar het plaatsje The Caves. We leggen de afstand van 450 kilometer zonder problemen af, maar moeten we 2x tanken, dat busje zuipt behoorlijk. Bij aankomst op de camping ruiken we veel rook, er blijkt een bosbrand te zijn vlakbij. De eigenaresse heeft gelukkig een evacuatieplan en alles wordt in de gaten gehouden. Er komen regelmatig brandweerauto’s over de camping gereden om op de heuvel te bekijken of het vuur niet onze kant op komt, best spannend. We merken meteen dat het 450 km noordelijk al weer wat warmer word. We BBQ-en een dikke steak op de buiten barbie en gaan weer vroeg slapen. Gelukkig is de bosbrand de volgende dag uit. De camping ligt in een park met mooie grotten. We doen ‘s morgens eerst een toertje door de grotten. De grotten zijn ontdekt door enne meneer Olsen. Hij weet de grotten heel lang geheim te houden om na alles in kaart te hebben gebracht het land voor een habbekrats te kopen. Hij begint er toertjes voor toeristen te doen en na jaren verkoopt hij de boel voor heel veel miljoenen, handige gast dus.

Het zijn prachtig mooie droge grotten met mooie verlichtte gangen en kamers. Er is een natuurlijke kathedraal waar zelfs opera voorstellingen worden gegeven, de akoestiek benaderd die van het Opera House. Aan het einde worden we losgelaten door de gids en mogen we zelf de uitgang vinden via een leuk sluip door kruip door gangetje, Pat past er maar net door.

Na The Caves rijden we naar het plaatsje Eungella, ook weer zo’n 400 km, we doen er 6 uur over. Onderweg zien we levende maar vooral erg veel aangereden kangoeroes. We rijden pardoes zelf ook nog iets naar de maan, waarschijnlijk een lizard. Na wat boodschappen onderweg, een free hug en jawel, een voorbijschietende Dingo, komen we aan in Eungella. In het park waar we overnachten is de platypus (vogelbekdier) te vinden. Het loopt tegen de avond en op dit tijdstip en ‘s morgens bij zonopkomst zijn het actiefst. Ondanks de lange rit besluiten we toch maar meteen het park op te zoeken.

De lokale wildlife organisatie heeft er een mooi uitzicht platform voor gemaakt, we staan dus eerste rangs en zijn niet de enige. Om deze diertjes te kunnen zien moet je geduldig en stil zijn, dat kunnen we wel. Na een korte tijd zien we dus daadwerkelijk een platypus. Het is een waterdiertje ter grote van een rat, met aan de achterkant een lange platte staart en aan de voorkant een platte eendachtige bek. Het is een zoogdier, maar legt wel eieren, erg bijzonder dus. Het diertje komt uitsluitend voor in oost Australië. We blijven er wat rondhangen en zien in een korte tijd 4 van deze diertjes voorbijzwemmen en onderwater duiken, heel leuk.

Als het bijna te donker is om nog iets te zien rijden we terug naar de camping waar we genieten van het prachtige uitzicht over de vallei waar doorheen we vanmiddag zijn gereden. Het laatste stuk weg ging nogal steil de berg op en de camping staat precies op het randje…. Prachtig uitzicht dus, wel af en toe wat winderig. We drinken een biertje en op het moment dat we willen gaan koken valt de elektriciteit uit. Oeps… Gelukkig is het kraakhelder en bijna volle maan, het blijkt dus dat je met gemak uitsluitend gebruik makend van maanlicht kunt koken. Een bijzondere kook en eet ervaring dus! Het blijkt trouwens dat je zelfs een schaduw kunt hebben van maanlicht; dat is iets wat je in NL toch niet vaak zult zien door al het nep licht dat er overal is!

Afijn, het maanlicht is nét niet fel genoeg om bij te kunnen lezen, dus na een donkere afwas ronde besluiten we op tijd te gaan slapen. Doordat we gisteren vroeg in bed lagen hedden we vanochtend de wekker eigenlijk niet nodig; we  worden uit onszelf voor 7 uur al wakker, en dat in de vakantie! Hihhihihi.

We ontbijten rustig, P doet wat oefeningen voor z’n rug en dan gaan we op pad om een stukje te wandelen in het Eungella NP. We gaan eerst nog even kijken of we nog een Platypus kunnen spotten en we hebben wederom geluk. Binnen 5 minuten hebben we Platypus, Sacred Kingfisher (heilige ijsvogel, heeel mooi gekleurd) en schilpadden. Onze dag begint dus goed. de wandeling die we doen brengt voert ons langs de rivier door een prachtig groen stuk regenwoud. We horen heel veel vogelgeluiden om ons heen en af en toe lukt het ons om ze ook te zien door de dichte begroeiing heen. het pad is niet overal even schoon, zo moeten we over omgevallen bomen klauteren, door droge rivierbeddingen en onder grote lianen door lopen. Als we na een paar uurtjes terug komen bij ons autootje zijn we het er dan ook over eens dat we een lekkere lunch verdient hebben.

Onderweg naar het begin punt van de wandeling zijn we langs een super leuk uitziend restaurantje gereden dus we besluiten daar te stoppen voor de lunch. We worden verwelkomd door een behoorlijk excentrieke dame die ons eigenlijk op niet al te vriendelijke manier vraagt hoe ze ons kan helpen. Maar goed als we eenmaal zitten en besteld hebben blijkt ze toch best aardig te zijn. Het uitzicht over een vallei is hier erg mooi en we genieten dan ook van zowel de omgeving als het eten, dat best goed blijkt te zijn. Na de lunch rijden we naar onze camping terug en zoeken we een nieuw plaatsje uit van waaraf we direct in de vallei kijken. En genietend van het uitzicht zitten we lekker relaxt te lezen en dit te schrijven.

Na onze rustpauze besluiten we toch nog een klein wandelingetje te doen in het park dus we stappen weer in ons autootje. Omdat de meeste wandelingen hier 1-richting zijn zet ik Pat af bij het begin van een wandeling van 3 kwartier. Ik rijd naar het eindpunt en loop P tegemoet en ook weer met het terug. Het woud lijkt hier weer ietsie anders te zijn als waar we vanochtend doorheen liepen, maar dat kan ook verbeelding zijn omdat ik er alleen doorheen liep. Al lopende natuurlijk denkend aan enge dingen als spinnen en slangen die hier in overvloed zitten.

Terug bij de auto is het 5 uur en rijden we tóch  nog voor de laatste keer naar het uitkijkpunt voor de Platypus, we kunnen het niet laten. Gelukkig niet voor niks. Na een langzaam begin zien we 2 vogelbekdieren onder onze neus doorzwemmen. Eén van de diertjes vindt genoeg te eten en blijft een tijdje hangen, errug leuk! Na een half uurtje is het bijna te donker om nog iets te zien en rijden we weer terug naar onze camping. Vanavond gaan we wederom de grilplaat van de camping gebruiken om een lekkere staek op te grillen, aardappels te bakken en grote champignons met kaas te maken, mmmm. Culinaire hoogstandje hierzo!

Tot de volgende avonturen!