Hotelkamer met zwembad

Karon beach, Phuket 27 augustus. Onze laatste dag in Siem Reap, Cambodja was een reisdag. Vrijdag de 21ste hebben we het vreemde besluit genomen om naar Phuket te gaan. In Siem Reap is een internationaal vliegveld, dat kwam dus mooi uit. Via Internet boeken we 2 tickets. Een van Siem Reap naar Bangkok en een van Bangkok naar Phuket. Dit betekend dat we Laos helemaal overslaan. We zijn het zo zat om in de hitte de toerist te moeten uithangen dat we er voor kiezen om in de hitte niets te hoeven doen.

Zelfs de locals in Cambodja klaagden steen en been over de hitte. Eerst dachten we dat het was om ons gerust te stellen, maar nee het blijkt uitermate heet te zijn. Er is al in dagen geen regen gevallen en de temperatuur ligt ver boven de 40 graden. Ondanks het regenseizoen is het er veel te droog. Nouja droog, het is er natuurlijk wel klam met een continue luchtvochtigheid van 98%, ook ‘s nachts! Voor mensen die in Azië zijn geweest zal dit bekend voorkomen.

We zijn op reis om veel te mogen zien en dat hebben we ook gedaan. Maar het moet wel enigszins op een comfortabele manier kunnen, we hebben niet voor niets zo lang gespaard. Het komt er dus op neer dat we de oncomfortabele hitte van Cambodja inruilen voor dezelfde hitte op een eiland. Als wij op reis gaan hebben we altijd de drang om op de plek waar we zijn zoveel mogelijk te zien, luieren gebeurd niet erg vaak. Om onszelf een beetje in bedwang te houden en niet toch veel te gaan doen in de hitte gaan we dus naar Phuket. Een erg toeristisch eiland waar niet perse erg veel bijzonders te zien is wat we nog niet eerder hebben gezien. We dwingen onszelf dus om te relaxen.

Goed dan, zondag na de prachtige dag in de tempels van Angkor Wat hebben we een reisdag. Rond 10 uur stappen we in de Tuk Tuk naar het vliegveld. We checken in en betalen US$ 25 p.p. aan departure tax (best veel). We hebben een kort vluchtje van 55 minuten in een propeller vliegtuig. Het was voor Pat al meer dan 10 jaar geleden dat hij in zo’n kist heeft gezeten bij de Luchtmacht en wel weer leuk om eens in te vliegen. In Bangkok aangekomen moeten we onze bagage zelf ophalen en opnieuw inchecken voor de volgende vlucht naar Phuket. Ook dit is een korte vlucht, we zitten helemaal achterin het vliegtuig op de kleinste stoeltjes die ze konden vinden, Pat is wel de langste van alle Aziatische passagiers, een andere stoel zit er helaas niet in, ach ja.

Aangekomen op Phuket denken we wat geld uit te sparen door een gedeelde taxibus te nemen. Het busje word helemaal volgepropt met mensen en bagage. Onderweg stoppen we nog bij een toertjes bureau, of we geen toertje willen boeken, dan doen we niet. Wij worden als laatste afgezet in het plaatsje Karon Beach. We hadden namelijk een mooi en betaalbaar resort gevonden en wilden even bekijken of er nog plaatst is (zie hier). Rond 8 uur ‘s avonds komen we aan bij het resort en het bevalt ons meteen. Het is mooi verlicht en er is een enorme lobby, we krijgen meteen een drankje aangeboden. Dat is toch wel wat anders dan dat gerommel in Cambodja. We merken meteen dat het hier helemaal niet zo klam en heet is als in Cambodja, gelukkig. 2 gelukjes in 1, we kunnen relaxen en de hitte is niet hetzelfde. Op Internet hadden we een goede deal gevonden en daar vragen we naar. De dames van de receptie blijken nog nooit hun eigen site te hebben gezien, want zo’n mooie aanbieding bestaat niet. We zeuren nog wat door en zeggen dat we anders wel op Internet boeken. Uiteindelijk krijgen we een goede prijs en boeken een kamer voor 2 nachten. We krijgen een mooie kamer met zeezicht en een balkon.

We eten die avond in het restaurant van het resort, niet bijster spectaculair. Na Cambodja zijn we echt toe aan een goeie neut in wat comfort dus we lopen nog even naar de lokale supermarkt voor een fles rum en cola……

……de volgende dag zijn we om half negen al wakker om te ontbijten. Daarna doen we eigenlijk niets meer. We slapen nog tot 3 uur, lezen wat, kijken TV en Internetten een beetje, verder geen uitstapje, excursie of bezichtiging, wat relaxed zeg. Tegen de avond gaan we nog wel naar het sjieke Mövenpick hotel om er een steak te eten. Het restaurant van dit resort is vele malen beter dan dat van ons, maar ook wel 2 keer zo duur. Dinsdag moeten we eigenlijk alweer uit checken. Dat doen we ook, maar we checken meteen weer in. Op Internet hadden we een nog betere deal gevonden in hetzelfde hotel, 2 nachten betalen, 4 nachten verblijven. We boeken een kamer aan het zwembad, ter plekke krijgen we ook nog een gratis upgrade, nu hebben we een joekel van een kamer, naar onze standaarden dan. Een mooi zwembad in de stijl van Venetiaanse kanalen, wij hebben een privé entree naar het zwembad vlakbij de cocktail bar. Pat is sinds deze reis helemaal óm en gaat ook zwemmen, tot wel 3 keer op 1 dag. Het maakt het ook wel makkelijk met zo’n kamer, je kunt zo vanuit het zwembad de kamer inlopen. ‘s middags lopen we het dorpje in om een lekker en goedkope lokale maaltijd te eten en een paar biertjes te drinken. ‘s middags lezen en zwemmen we wat. ‘s avonds gaan we weer naar de buurman, het Mövenpick om daar een pizza te eten in een van de restaurants. We zitten in een soort strandtent achtig restaurant met 5 gasten, 7 koppige bediening en 3 mensen in de band, het is erg rustig dus. We hebben nog geprobeerd om een kamer te krijgen in het Mövenpick, maar dat was ver boven budget en ze weigerden ons korting te geven, nou dan moeten ze het zelf maar weten ;-)

De volgende dag kopen we een hele stapel boeken waarvan we er beide 1 hebben uitgelezen. Dit is echt iets nieuws voor ons. In het normale drukke werkleven zullen we niet zomaar een paar dagen zitten nixen. Maar na 100 dagen reizen en erg veel verschillende indrukken bevalt het boven verwachting erg goed.

We vermaken ons hier dus nog wel, we hoeven pas over 2 weken weer in Bangkok te zijn. Morgen bekijken we of er nog een leuke aanbieding is voor hetzelfde resort, we boeken er nog 4 relax dagen achteraan. Daarna willen we een auto huren en naar Bangkok rijden. We kunnen het toch niet laten om iets van dit prachtige land te zien.

Nu maar hopen dat het niet net zo klam en heet is als in Cambodja. U hoort binnenkort weer van ons