Een mooie sunset op Vancouver Island

Ja hoor, het is gelukt, we hebben de afstand van Nelson naar Victoria in 1 dag kunnen afleggen. Het was een rit van maar liefst 13 uur. Vanuit Vancouver hebben we de Ferry genomen richting Victoria. Dit is een mooie oversteek van 1,5 uur tussen allerlei eilanden door. Een aantal eilanden zijn bewoond en er staan belachelijk mooie huizen op. We hadden gepland om op vrijdag de 5de aan te komen, dit is dus donderdag geworden. Vrijdag hebben we daardoor lekker kunnen uitslapen.

Op vrijdag zijn we rond 11:00 naar downtown gelopen vanaf onze camping. De wandeling vanaf de camping naar downtown loopt over een mooi pad langs de baai. Onze camping ligt aan Victoria Harbour, een grote baai met volop scheepvaart. Vancouver Island en vooral de stad Victoria zijn erg ‘laid back’. Iedereen lijkt vriendelijke en is behulpzaam. Victoria is een erg leuke stad met 70.000 inwoners met veel winkels, pubs en restaurants. Uiteraard hebben we er daar een paar van uitgeprobeerd op onze ontdekkingstocht door deze leuke stad. We zijn via het VIC (Visitor information Centre) bij een whalewatching bedrijfje terecht gekomen waar we een leuk boottochtje van een uur of 3 hebben geboekt, uiteraard in de hoop orca’s te zien. De jongen die ons de tourtjes heeft verkocht heeft zich overigens verrekend zodat we niet alleen korting gekregen hebben maar ook nog 4x ipv 5 x betalen. Hier komen we overigens uren later pas achter; te laat dus om het  nog te gaan melden. Afijn, we hebben de middag al wandelend door de stad doorgebracht. We zijn nog even in het mooie historische overheidsgebouw van Victoria geweest, Victoria is overigens de hoofdstad van Britisch Columbia de staat waar we nu zijn. Na nog wat shoppen (waarbij ik een leuk sportief jurkje heb gekocht) strijken we neer bij een Ierse pub waar we genieten van muziek en een Guinness of 20 én een lekkere maaltijd.

Na het eten hebben we allemaal niet meer zo’n zin om terug te lopen naar onze camping dus nemen we een taxi. De vrijdag hadden we  om 10:00 uur een afspraak bij het whalewatch bedrijf. Wederom zijn we via de baai naar downtown gewandeld op weg naar ons bootje. Het was een wat bewolkte dag, maar gelukkig was het goed te doen op de boot. We zijn de haven uitgevaren en richting de grens met de VS gegaan achter de Orca’s aan. Het walvis spotten is goed georganiseerd, alle bootjes hebben contact met elkaar. De orca’s bleken met vrij grote snelheid van ons af te zwemmen. Normaliter zou de groep die we zoeken uit zo’n 25 dieren bestaan. Vandaag waren er helaas maar 2 gespot. Na een dik uur varen, kregen we de 2 orca’s in het zicht, een moeder met kalf van 6 jaar vlakbij Steward island.

Er lagen al wat andere boten en zodiaks, dus met de verrekijker hadden we  snel in de gaten waar de dieren zwommen. Nu we wat dichterbij waren konden we goed zien hoe groot en mooi de dieren zijn. De vin is echt enorm, naar schatting wel een meter hoog. Omdat we toch nog op enkele tientallen meters afstand waren konden we niet alle details onderscheiden van de Orca’s. Uiteindelijk was het zeer de moeite waard en erg spannend om de dieren te mogen bekijken. In totaal hebben we zo’n 3 uur gevaren.

Nadat we terug waren in downtown Vicoria zijn we wat gaan eten. Pat heeft wat biertjes gedronken, Erik, Renate en Robbert durfden het niet aan. Ze hadden namelijk een watervliegtuig vlucht geboekt voor dezelfde middag. In de Harbour liggen enkele van deze vliegtuigjes voor toeristen, maar ook charter vluchten. Terwijl zei van hun vluchtje genoten hebben wij op de kademuur een beetje zitten rondkijken. Gelukkig is het ze goed bevallen en komen ze springend van enthousiasme het vliegtuig uit! Ze hebben een vlucht van 30 min. gedaan boven de Victoria regio. Na de vlucht zijn we teruggelopen naar de camping alwaar we eigenlijk allemaal wel moe waren, we hebben dan ook erg simpel gegeten (soep en hotdogs) en zijn allemaal op tijd naar bed gegaan.

En zo eindigt weer een dag… Zondag gaan we richting the Pacific Rim rijden…..