Schloss Neuschwanstein

Het is 26 augustus, vandaag verlaten we Dinkelsbühl, maar niet voordat we de auto in hebben gepakt en het dorp in zijn gelopen voor een ontbijtje. De rit naar Füssen verloopt voor het grootste deel over de Romatische strasse, in de verte zien we de Alpen weer opdoemen, we zijn in de Algau. Dit Zuidelijke deel van Duitsland is licht glooiend, maar in het meest Zuidelijke deel beginnen ineens de Alpen. Ze verschijnen ogenschijnlijk uit het niets. Eerlijk is eerlijk, de meeste bergen die we zien zijn in Oostenrijk. Het is tijd voor een korte stop, dit doen we in het plaatsje Schongau, waar we een apfelschorle drinken en bruschetta delen. We lopen nog even het dorpsplein over totdat Pat zich ineens herinnert dat we hier al eens eerder zijn geweest.

Als we weer richting de auto lopen ziet Syl ook iets herkenbaars.Eenmaal terug in de auto checken we onze website en inderdaad we waren hier in 2011.

We komen om 2 uur al aan in het hotel in Füssen. Op het eerste gezicht een prima hotel, volledig in de lokale Algau sfeer. We zijn hier maar 1 nacht omdat we niet eerder in Warth terecht kunnen en Syl graag naar 1803 wil, een kleding winkel. We springen snel weer in de auto naar het Füssen Outlet Center, de winkel is snel gevonden en de leuke kleding ook, een broek en shirt. Füssen is een ommuurt stadje, ons hotel staat net achter deze muur, dus we hoeven alleen maar de straat over te steken om in het oude centrum te komen. Zo authentiek als Dinkelsbühl is het zeker niet. Maar ondanks de vele toeristen heeft het wel wat, zeker met die hoge bergen op de achtergrond. Sommige dingen herkennen we nog wel van een eerder bezoek. Boven het plaatsje is het Hohes Schloss zichtbaar waar we omheen lopen, achter het slot is het lekker koel. Het is al de hele week 25+, met blauwe lucht en windstil, wat een geluk met het weer.

De honger slaat toe, dit lossen we op door een schnitzel te bestellen en te delen, de eerste schnitzel van deze vakantie. Op een ander pleintje delen we lokale worst en salade. Al met al was het best een druk dagje waardoor we om 9 uur al op bed belanden met best wat lawaai van biergarten onder ons. Het slapen met het raam open is dus eigenlijk niet te doen, vanwege de warmte is het raam dicht ook geen optie. We worden jammer genoeg brak wakker en dan blijkt de douche ook nog eens onbruikbaar, zeer teleurstellend voor €220. We gaan wel even lekker ontbijten in het hotel. Het restaurant is sfeervol in Beierse stijl, maarja het is een buffet en dat vinden we zo armoedig dat we ter plekke besluiten om te proberen nooit meer in een hotel te overnachten. We springen snel in de auto naar Oberschwangau, de plaats waar Schloss Neuschwanstein staat. Het bekende kasteel waar meneer Disney enige inspiratie heeft opgedaan. We zijn hier twee keer eerder geweest, maar Pat wil nu perse naar de Marienbrug waarvan er een mooi uitzicht is op het kasteel. Dat we ook al een keer op die brug zijn geweest kan ie zich niet meer herinneren.

Het is een behoorlijk stijle wandeling omhoog, maar na 45 minuten staan we toch al op de brug. De brug staat vol met mensen, er staat zelfs iemand om het verkeer te regelen. Syl houdt het er nog geen minuut uit omdat mensen wel heel dicht op elkaar staan. Pat neemt even de tijd om wat toeristen aan de kan te drukken en naar de andere kant van de brug te lopen waar bijna niemand staat terwijl hier het uitzicht het mooist is. Vanaf de boogbrug is er uitzicht op het Schloss Neuschwanstein, de Alpsee, Füssen en het dal erachter. We banjeren weer 200 meter naar beneden om een bakkie koffie te drinken. In Füssen kopen we nog wat lokale Duitse biertjes omdat het Oostenrijkse aanbod niet perse in de smaak valt. Daarna vertrekken we op weg naar Warth in Oostenrijk. We weten dat de rit er naartoe na Reutte heel mooi is omdat we hier 3 weken geleden ook reden. We rijden door het tamelijk vlakke Lechtal met links en rechts van ons steeds hoger wordende bergen. Vandaag zijn we op een stukje van 70km de Lech 12x overgestoken.

In het plaatsje Weisenbach am Lech tanken we en worden er lekkere boterhammen voor ons gesmeerd bij de lokale bakker. Aan de overkant is een supermarkt waar we voor een paar dagen boodschappen halen. Het is nog een klein stukje naar Warth via allerlei kleine en grotere dorpjes. Het appartement dat we voor de tweede keer hebben geboekt ziet er weer keurig uit, hier vermaken we ons de komende week wel. 's avonds kijken we een film waarna we lekker vroeg gaan slapen. De volgende dag houden we het relaxen er nog even in en doen we werkelijk niets, behalve van het uitzicht en het weer genieten dan. Om 3 uur arriveren Titia en Maurice met Isa. Ze zijn onderweg naar Kroatïe en overnachten 2 nachtjes bij ons alvorens ze doorreizen, een prima tussenstop toch. We praten gezellig bij, eten en drinken wat en gaan wederom vroeg slapen.

De volgende ochtend is iedereen weer fris en na het ontbijt wandelen we naar de stoeltjeslift om de Steffiesalp op te gaan. Eenmaal boven gekomen besluiten we om naar de dichtstbijzijnde berghut te lopen voor een bakkie koffie en een vroege lunch. Voor half 1 zijn we alweer bij de lift die ons terug naar beneden brengt, het is dutjes tijd voor Isa. De rest van de middag wordt er vooral veel gerelaxed. Samen doen we de boodschappen voor het eten, Syl kookt een lekkere pasta. Maurice en Titia pakken de auto in en rond half 10 nemen we afscheid. Vannacht gaat ons bezoek op weg naar Kroatïe, we hebben helemaal niet gemerkt dat ze zijn vetrokken. We hebben schijnbaar goed geslapen en fit staan we weer op om even later in de auto naar Zürs te zitten. In dit plaatsje is 1 van de weinigen open skiliften waar we gebruik van kunnen maken. Onderweg vanuit de lift zien we opvallend veel murmeltieren. Bovenop de berg hebben we een mooi uitzicht op de Zürser See, een klein bergmeer waar we omheen lopen. Het wemelt hier van de luidruchtige koeien, niet alleen vanwege de bellen die klingelen, maar ze loeien er flink op los. Aan de andere kant van het meer besluiten we om naar beneden naar de auto te lopen in plaats van met de lift te gaan. Het is 500 meter hoogte verschil en na 100 meter heeft Pat het wel gehad. Hij strompelt stapje voor stapje de berg af om met wat gemopper de auto in te stappen. Toch niet zo goed geslapen als gedacht?

's Middags na wat rust en een lunchje is de energie weer terug en doen een wandeling vanuit ons appartement. Langs se Seebachsee, door het bos en zo terug naar Warth. Als we het bos uitkomen worden we getrakteerd op een fantastisch uitzicht over het dal en het dorp. Naast ons appartement heeft de Tiroler Hof een gezellig zonnig terras waar we wat drinken en beide een hamburger eten. 's Avonds beginnen we aan seizoen 11 van the Walking Dead.

Lekker gedachteloos naar de TV kijken is goed voor den mensch.