De kayaks worden terug gebracht aan land

Vandaag, dinsdag 9 juni, is het gebeurd. Al sinds het begin van onze trip hebben we het erover dat we toch echt moeten gaan kayakken en vandaag is het gelukt. We staan sinds gisteren op de camping bij Tofina aan de westkust van het eiland. De camping is prachtig gelegen aan de rand van regenwoud en aan de Pacific Ocean. Gistermiddag hebben we het kayak tripje samen met nog een walvis tripje geboekt.

Omdat het kayak tripje pas om 14:00 zou beginnen zijn we wat later dan normaal opgestaan, rond 8:30. Even rustig ontbijten en wat lummelen. Daarna nog even het stadje Tofino in voor een bakkie koffie en om te Internetten. We hebben geprobeerd een huisje voor 3 nachten te boeken op 1 van de Fiji eilanden. We zullen binnenkort zien of het huisje daadwerkelijk geboekt is. Om 13:30 stonden we bij het kayak centrum te trappelen van ongeduld. Welke kleren, moeten we aan, kan de camera mee, krijgen we honger onderweg enzo. Rond 14:00 werden we door onze gids meegenomen en kregen we uitleg over het kayakken, een soort droogtrainen.

We kregen uitleg over de kayak, de spatwater hoes werd gepast, er moest een zwemvest aangetrokken worden en sommige van ons kregen rare waterschoentjes aan. Uiteindelijk zagen we er weer piekobello uit :-) Na een instap test sjouwden we de bootjes naar het water. De gids  was zo aardig om de kayak even vast te houden terwijl we instapten. Pat en Syl gingen samen in 1 bootje en we gingen meteen maar even wat rondvaren om te proberen of hoe zoiets werkt. Syl heeft natuurlijk al veel gekanood, dus dat ging allemaal wel goed.

Nadat iedereen ingestapt was gingen we de ‘zee’ op, jaja, een echte zoutwater baai compleet met eb, vloed en stromingen. We staken meteen een drukke vaarroute over, hier word ook met watervliegtuigjes geland, oppassen dus. Hiervandaan naar de 2 piepkleine eilandjes aan de overkant. Op de eilandjes was een reusachtige bald eagle te zien, prachtige vogel. Tijdens de oversteek werden we meteen in het diepe gegooid, er stonden nog wat golfjes. In eerste instantie een beetje onwennig, maar na een tijdje voelt het lekker aan op zo op de golven te varen. De rit bestond uit 2 delen, kayakken en een wandeling. De wandeling was geplant op een eiland met een boardwalk door een heus regenwoud. Na te zijn uitgestapt en de kayaks te hebben vastgelegd kregen we uitleg van de flora in het regenwoud. Er staan hier afwijkende bomen en plantensoorten, bomen van wel 1500 jaar oud, daar moeten we natuurlijk mee op de foto.

Al varende legt onze gids het één en ander uit over het planten- en dierenleven in de baai. In een hele afgeschermde baai is het water zo helder dat we er doorheen kunnen kijken en een krab zien lopen over de bodem, op een rots zien we een paar feloranje zeesterren zitten en zeehonden steken nieuwsgierig hun koppen uit het water om te kijken wat wij daar doen.  We genieten volop van het mooie weer en de stilte tijdens het varen. De omgeving van Tofino is prachtig. Inlands liggen de bergen en op zee liggen talloze kleine en grote eilandjes, bewoond en onbewoond. Vanuit Tofino kun je zowel beren als walvissen gaan spotten en je ziet vrijwel iedere dag de majestueuze bald eagle op de luchtstroming zweven terwijl je in het water zeehonden, zeeleeuwen en af en toe papegaaiduikers ziet.

Het kayakken vinden we allemaal niet moeilijk en helemaal als je met z’n 2-en in de boot zit is het niet zwaar om te doen. Wel hebben we bedacht dat we de volgende keer een kayak alleen nemen, en dat zal waarschijnlijk al in Fiji zijn!

Na een middag hard werken waren we wel aan een biertje toe, we hadden nog 2 biertjes in de camper. Even nieuwe halen dus. Tot onze grote schrik was de liquor store al gesloten. Voor de eerste keer in de vakantie stonden we droog, dat was een tegenvallertje zeg.

Tot de volgende keer, dan gaan we walvis spotten.