De Skyline van Vancouver

Het is weer zover, bijna 6 maanden nadat we uit Nieuw Zeeland zijn teruggekomen mogen we weer op reis. Deze keer gaan we voor 4,5 weken weg. Eerst 3 weken Canada met Syl dr ouders in een dikke camper en daarna nog 1,5 week met een Dodge Charger door de staten Washington en Oregon crossen. Voor de weken Canada hebben we losjes een route bedacht die Vancouver, Vancouver Island, de sunshine coast en vervolgens de grote Nationale Parken van Canada aandoet.En dat alles met een campert van 30 foot oftewel bijna 10 meter. Maar we zullen bij het begin beginnen.

Op woensdag 23 mei stappen we op de eerste trein naar Schiphol, dat betekent dat we om 05.42 uur op het station staan en in de trein stappen. De reis verloopt voorspoedig en we komen op tijd op Schiphol aan. Tassen afgeven, door de douane, controles en veiligheidschecks, bakkie koffie met een broodje…. alles gaat goed en tegen de tijd dat we het vliegtuig uitstappen van de rechtstreekse vlucht naar Seattle zijn we slechts een klein beetje gaar. Maar we hebben nog een hele dag voor ons want het is pas 11.30 uur ’s ochtends. Om de VS in te komen moeten we tegenwoordig zelf de vingerprint scan en de irisscan doen, vervolgens stelt een verveelde douanier ons nog wat verplichte vragen en krijgen we de gewenste stempels in ons paspoort. De bagage ligt keurig op de band en 5 minuten later stappen we in de taxi naar ons Spacious, classy 1 bedroom appartement with sweeping views in downtown Seattle. Het huisje voldoet prima maar we moeten meteen weer verder. Seattle wacht op ons. We lopen in een half uurtje naar Pike street market en de geboorteplaats van Starbucks. Pike market is een oude overdekte markt in de stad en ligt in het centrum. Het staat bekend om zijn bloemen en om de vissen die tussen diverse verkopers heen en weer gegooid worden. Het ligt in het oude centrum van de stad en heeft een mooi uitzicht over de baai. We lopen er wat rond, zien vissen heen en weer vliegen, kopen niks en lopen weer de stralende dag in. De oudste Starbucks ligt vrijwel tegenover Pike market maar buiten dat er een rij voor de deur staat en het en klein winkeltje is, is daar niet veel interessants aan te zien. Het is toch een behoorlijk lange dag aant worden dus we lopen op tijd weer terug richting huisje. Onderweg eten we heerlijk bij een Mexicaans restaurant en uiteindelijk zijn we rond 19 u weer thuis. Een paar uurtjes later liggen we in ons bed, een bed dat in de woonkamer staat en waarin het lijkt alsof we op het busstation slapen. Er rijdt iedere paar minuten een zeer rumoerige bus onder ons raam langs inclusief afremmen, optrekken en meerdere soorten piepjes. En dan is er nog de man die fanatiek en luidkeels Gods woord staat te verkondigen en waarvan het lijkt alsof ie dat in onze kamer doet, precies naast ons bedje. Gelukkig zijn we dermate moe dat we het vagelijk registreren en er gewoon dwars doorheen slapen. Tot 04.00 uur in de ochtend. Dan vinden onze lichamen dat we lang genoeg hebben geslapen en liggen we nog een paar uur te doezelen.

Aangezien iedereen vroeg wakker is lopen we om 07.00 uur in den ochtend al in de supermarkt om een ontbijt bij elkaar te scharrelen. Dat lukt natuurlijk prima. Thuis zetten we een bakkie koffie en zo hebben we een relaxed ontbijtje geregeld. Om 09.00 uur precies worden we opgehaald, we worden naar Everett gebracht waar we onze Cruise America campert op kunnen halen. We hebben vooraf al ingecheckt, wat betekent dat we ter plekke minder tijd kwijt zijn aan de formaliteiten. Aangezien we allemaal al eerder in dit soort apparaten hebben gereden slaan we de instructie video over en als we de campert hebben gecheckt op krassen en we hebben gezien dat de inventaris compleet is gooien we de tassen er in en rijden we naar de eerste stop; de Walmart. De Walmart is zo’n Super Supermarkt waar werkelijk van alles te koop is, plakjes salami, dekens, autobanden, worteltjes, gameboys, melk, verzekeringen, you name it. En dat dan van Action kwaliteit, dus een prima deal voor een stel Hollanders. Met een keurig volle kar lopen we naar de camper terug om alles in de hoeken en gaten te stoppen, er is voldoende ruimte voor alles. Ondanks dat de Walmart alles verkoopt hebben we toch niet alles gevonden en gaan we voor een paar losse dingetjes nog even naar de Safeway, dit is de luxere variant van een Super Supermarkt. Nu kan de rit naar Vancouver echt beginnen. Seattle uitkomen duurt best lang vanwege de drukte en als we de grens van Canada naderen zien we dat daar een wachttijd van een half uurtje is. Geen probleem want we hebben niet veel haast. Het oversteken van de grens gaat best voorspoedig en na een kort tijdje rijden we verder richting Vancouver. We rijden in Vancouver de spits in en staan een tijd in de file, tergend langzaam rijden we de laatste 20 kilometer naar de Capilano River camping. De camping ligt aan de Capilano rivier en aan de Lions Gate bridge die de baai overspant en aan de andere kant in Stanley park uitkomt. We zitten nog even in het zonnetje en eten de eerste dikke steak van de vakantie (jeee!).

Op vrijdagochtend zijn we wat later wakker dan de eerste dag maar nog steeds toch behoorlijk vroeg. Maar goed, die jetlag verdwijnt vanzelf. We hebben zin in een goeie wandeling dus we lopen vanaf de camping over de Lions Gate bridge door Stanley Park naar het centrum van Vancouver. De brug is een kleine en hele groene versie van de Golden Gate Bridge, we lopen eroverheen en zien de skyline van Vancouver steeds meer vorm krijgen. Eenmaal aan de andere kant van de baai lopen we het Stanley Park in. Dit is een mooi aangelegd park met allerlei faciliteiten, een vuurtoren, een totempalen tuin en heel veel wandelaars. Erg leuk en mooi om te zien dat er zo veel groen is in zo’n grote stad. Uiteindelijk komen we in het centrum aan en lopen naar het Gastown district, het historische wijkje van Vancouver. Hier staat de Steamclock, oftewel een stoomklok. Dit is een van de enige staande klokken ter wereld die op stoom werkt. Best gek om stoom uit de bovenkant van een klok te zien komen. We lopen wat door het oude district, raken verzeild in de meest ranzige buurt die er is (ooit al eens iemand midden op de dag en op straat een naald in zijn arm zien steken?!) en komen er zonder kleerscheuren doorheen. Als we genoeg hebben van het wandelen zoeken we de Streamworks brouwerij op. Hier hebben we 9 jaar geleden voor het eerst samen met onze vriendjes kennis gemaakt met craft beer en de mogelijkheid om een bierproeverijtje te doen, iets wat ondertussen de normaalste zaak van de wereld is geworden. We drinken er wat en omdat teruglopen te ver is proberen we het openbaar vervoer van de stad te doorgronden. Er gaat geen metro naar waar wij heen moeten en dus zijn we aangewezen op de bus. Dat is echter vrij lastig uit te vogelen dus we vragen het maar gewoon aan een buschauffeur, die legt ons alles keurig uit dus we stappen gewoon op de juiste bus naar de camping. Het betalen moet contant en gepast en dat lukt niet voor 4 personen dus uiteindelijk rijden we met z’n 4-en voor 1,93 Euro naar de camping. Op de terugweg lopen we nog langs een community hall van een van de first nation volken die Canada rijk is. Er staan mooie totempalen bij de deuren.

Eenmaal terug bakken we eieren en liggen weer vroeg in bed. Het blijkt allemaal toch best vermoeiend te zijn. Zaterdag hebben we de BC ferry naar Vancouver Island om 12.00 ur gereserveerd. We zijn weer lekker op tijd wakker, doen ons ding en rijden om 8.30 u van de camping weg. We moeten 30 tot 60 minuten voor vertrek bij de haven zijn maar als we er om 10 uur aan komen rijden zijn we blij dat we zoveel te vroeg zijn. Het is hartstikke druk en we staan bijna een uur in de file voordat we uiteindelijk bij het de ingang van de boot staan. We wachten in het zonnetje, verbazen ons over heel veel mensen en hun honden en rijden als eerste de boot op, we rijden er dus in Swartz Bay ook al eerste weer af. Onderweg zitten we buiten in de zon, het waait wel maar het lukt net met de kou. Onderweg zien we zee-arenden en zeehonden, mooi! Aangekomen op Vancouver Island rijden we naar een supermarkt, doen boodschappen en zoeken de camping waar we vanavond staan. We hebben niet gereserveerd maar dat blijkt ook helemaal niet nodig te zijn, er is plek zat. Het is een camping midden in het bos aan een zee-arm. Er is een jachthaven en zodra we staan zien we vrijwel direct een aantal zee arende over onze hoofden scheren, een machtig gezicht! ondanks de wind zitten we nog even buiten en zien vervolgens ook nog een golden eagle (steenarend) overscheren. Geweldig! En nu zitten we hier even in de camper onze foto’s bij te werken en dit verhaal te tikken….

Morgen naar Port Renfrew!