Uitzicht vanuit ons huis in Bad Ischl

Vanwege Corona besluiten we dicht bij huis te blijven dit jaar. Er zijn weinig landen open voor reizigers, dus we houden het bij Duitsland en Oostenrijk. 27 augustus stappen we in de auto naar Bamberg, een schitterend Unesco plaatsje in Beieren, hier verblijven we 4 nachten. Het centrum is lekker compact, dus die 4 dagen is voldoende. Alhoewel, in Bamberg en omgeving zijn zo'n 60 (!) brouwerijen te vinden. In het stadje bezoeken we er 4. Verder wandelen we vooral wat rond in het oude centrum en de directe omgeving. Bamberg ligt ongeveer halverwege op de route naar Bad Ischl in Oostenrijk waar we de volgende 8 dagen verblijven. Hier hebben we een comfortabel appartementje met uitzicht geboekt. Een prima plek om wat te relaxen dus!

Vanwege de burn-out van Pat hebben we een heel andere vakantie dan gewoonlijk. Normaal blijven we niet zo lang op 1 plek en proppen we de dagen vol met uitstapjes. Nu dus niet, vaak doen we 's morgens niet veel meer dan relaxen en lezen. 's middags gaan we wel voor een paar uurtjes op pad. Er is voldoende te doen in de directe omgeving, alhoewel het stadje Bad Ischl niet heel erg interessant is. In het dorp is een kleine heuvel met uitzicht en een berghut. De wandeling er naartoe is behoorlijk steil, maar gelukkig niet al te lang. Het uitzicht over het dal waarin het dorp ligt is prachtig. Er is ook 1 kabelbaan voor wandelaars, naar de Katrin berg. Hier wandelen we een stukje en moeten zelfs een beetje klauteren. Ook hier weer een prachtig uitzicht, oa over een gletsjer. Bad Ischl ligt niet ver van Hallstatt, een klein plaatsje aan de Halstätter See dat dit jaar volop in het nieuws was omdat de Chinese toeristen het hebben ontdekt. Van toeristen hadden we geen last en we hebben het kleine dorpje rustig kunnen ontdekken. Verder bezoeken we nog een van de grootste almen van Oostenrijk. Het is nog opvallend groen in deze tijd van het jaar. De Postalm is inderdaad enorm groot en ziet er heel vriendelijk uit met z'n glooiende grasvelden, koeien en berghutjes. Het uitzicht op de omringende bergen is fantastisch.

De laatste 11 nachten verblijven we in Serfaus. Dat is een skidorp gelegen op 1400 meter op een zogenaamd zonneterras. We hebben elke dag zon en er staat amper wind wat het een heel bijzondere bestemming maakt. Het dorp is autovrij en het heeft de hoogst gelegen metro. Omdat er geen auto's in het dorp mogen komen kun je makkelijk met de metro van het het parkeer terrein naar de skipiste komen. Wij mogen onze auto trouwens wel bij ons appartement zetten, maar gebruiken de auto verder niet meer. Alles is te voet of met de metro te bereiken. De skiliften zijn zo'n 20 minuten lopen. De liften zitten bij de kamerprijs in, dus daar maken we veelvuldig gebruik van. Die kamer is heel comfortabel en eigenlijk voor 6 personen. Het heeft 2 slaapkamers, 2 badkamers en 2 balkons met supermooi uitzicht. Deze luxe kunnen we intussen wel waarderen. Ook hier doen we weer rustig aan en hebben we voldoende tijd om het dorp en de bergen er omheen te bekijken. Vaak komt het er op neer dat we rond de middag de skilift pakken naar een berghut, daar lunchen om daarna weer terug te gaan naar ons appartement, lekker relaxed dus.

We maken wel wat korte wandelinkjes van maximaal 2-3 uur, maar veel meer dan dat is het niet. Ondanks dat we het gedwongen rustig aan moeten doen hebben we een fijne vakantie gehad. Bamberg is een aanrader als je van Duitse stadjes houdt. Bad Ischl is prima om te relaxen en Serfaus is een perfect gebied voor wandelingen en andere activiteiten, maar relaxen kan ook prima. Zeker omdat de skiliften in de zomer gratis zijn als je in het dorp overnacht.

Syl heeft intussen een camperreis naar Amerika geboekt voor volgend jaar, dus we hopen dat Corona dan onder bedwang is.