Zonsondergang boven de Saint Johns river

Op zaterdagochtend slapen we uit, ontbijten we uitgebreid in ons huisje en stappen vervolgens in de auto. De doelen van de dag zijn zeekoeien kijken bij de power plant van Tampa en de stad Tampa zelf. We nemen wat verkeerde afslagen als we naar de snelweg willen rijden en als Pat door een rood licht rijdt (dat we allebei niet hadden gezien) blijkt er een politie auto achter ons aan te rijden. De zwaailichten gaan aan en het geluid dat we allemaal van de tv kennen geeft aan dat we moeten stoppen. Het is ons op dat moment nog niet duidelijk waarom we worden aangehouden maar Pat roept wel meteen dat ie zn rijbewijs in ons huisje heeft laten liggen. We beginnen lichtelijk te zweten…..

De politie agent komt uiteindelijk naar ons toegelopen en vraagt waarom we door rood licht zijn gereden. Deden we dat dan? We zaten niet goed op te letten omdat we de weg naar de snelweg aan het zoeken waren. Of hij Pat zn rijbewijs ff mag zien, um rijbewijs ligt nog in ons huis maar het paspoort mag je wel zien hoor. Met het paspoort in zijn hand maakt hij duidelijk dat ie denkt dat in Nederland een rood licht ook stoppen betekent en dat je altijd je rijbewijs bij je moet hebben. Ai, dat wordt een dikke boete! Maar gelukkig is meneer de agent mild gestemd vandaag en komen we weg met een waarschuwing en de boodschap dat de rood licht overtreding ons op $ 260,- zou zijn komen te staan.

Few, hebben wij ff geluk! Afijn uiteindelijk vinden we de snelweg en rijden we naar Apollo beach. In Apollo beach staat een krachtcentrale waar het warme water zorgt voor de ideale winterverblijf plaats voor zeekoeien. Er zijn een soort museumpje en een boardwalk aangelegd om toeristen een goede blik op de dieren te geven. In de baai blijken zo’n 200 zeekoeien in de baai te liggen. Overal waar je kijkt zie je steen achtige bruine ruggen boven het water uitkomen. Af en toe komt er een exemplaar langs de board walk gezwommen en draait zich dan om zn as waardoor we een goed idee krijgen van grootte en wendbaarheid van deze zachtaardige dieren. In de baai zwemmen ook kleine haaien, die we regelmatig uit het water zien springen, en roggen. We zien pelikanen, reigers, visarenden en heel veel andere vogels vliegen. Zeer de moeite van het bezoek waard! Het weer is overigens weer slecht geworden, het regent de hele dag, dan weer hard dan weer miezer maar we worden er in ieder geval behoorlijk nat van. We rijden naar downtown Tampa en lopen een stuk over de riverwalk waarvandaan we een mooi uitzicht hebben over de river en de ander kant van de stad. Tampa heeft een haven waar grote cruiseschepen aanleggen en in de terminal is een foodcourt waar we taco’s eten. In Amerika is het heel normaal om naar het hoofdgerecht een aan bijgerechten te bestellen. Wij doen dat vrijwel nooit want het hoofdgerecht is vaak al meer dan genoeg. We hebben ook geen voor- of nagerecht besteld dus ze keken ons wel een beetje gek aan in dit tentje. Nou ja, we komen hier toch nooit meer ;-)

In Tampa zit een voor beer geeks bekende brouwerij de Cigar City brouwerij. De doorkruisen de stad en vinden een de grote tent probleemloos. Het is een simpel ingericht brouw cafe waar alleen eigen gebrouwen bieren worden geschonken. Er is vandaag onder andere een bier op tap dat samen met de brouwers van De Molen is gebrouwen. We nemen allebei een proefplankje, schuiven bij mensen aan de tafel aan en hebben binnen no-time een gezellig gesprek. Pat neemt nog twee proefplankjes (is erg leuk want je kunt ze zelf samenstellen en zo al hun bieren proeven zonder dat je meteen stomdronken naar buiten waggelt) en wordt Untappd vrienden met onze tafelgenoten. We maken wat foto’s met elkaar en we krijgen op ons hart gedrukt dat we ze moeten contacten als we in mei in New York zijn, dan kunnen we wat afspreken. Pat koopt een hoodie en Syl mag terugrijden naar huis. Het is een ritje van 3 kwartier en onderweg doen we nog wat boodschappen en kopen we sushi voor ons avondeten.

Zondag is Florida Keys dag op de eilanden van St Petersburg. Het is weer een stralend blauwe dag dus we stappen in onze Mustang en rijden naar het meest noordelijke eiland. We willen vanuit hier naar een State park lopen en de enige weg om daar te komen is via het strand. Alleen blijkt dat er alleen maar privé huizen staan die dus ook privé stranden hebben…. Er ligt vast wel een strookje openbaar strand maar dat is pas 5 km verderop te bereiken en om nou 10 km te lopen om alleen het state park te kunnen bereiken daar hadden we niet zo’n zin in. Er staan overigens wel prachtige huizen in deze wijk! We rijden naar het zuiden en doen eilandjes aan met namen als Treasure Island, Clearwater beach en Madeira beach. Op sommige plekken staat hoge bebouwing maar over het algemeen is de bebouwing laag en keurig aandoend. We zien onderweg visarenden (waarvan een met vis in zn klauwen), pelikanen en dolfijntjes! Als we klaar zijn met het strand gaan we op zoek naar een Longhorn restaurant, we hebben namelijk zin in een goeie dikke steak. Het restaurant is zo’n half uur rijden echter als we er aankomen blijkt ie permanent gesloten te zijn. Het volgende Longhorn restaurant is nog eens 3 kwartier verderop, dat gaat ons iets te ver aangezien we die afstand ook weer naar huis af moeten leggen. We kopen sushi, jawel wederom. De sushi van de Public supermarkt wordt vers gemaakt en smaakt erg prima, we geven er de voorkeur aan boven een pizza ;-) Het is de avond van de Superbowl cup, er wordt al de hele week over gepraat op de tv dat zal dus wel een spektakel worden. We eten dus voor de tv, al Superbowl kijkend en onze tassen inpakkend. Het is alweer onze laatste dag hier, maandag worden we om 14.00 uur verwacht op het vliegveld.

Dat vliegveld ligt in Miami, dat is ongeveer 4 uur rijden vanuit St Petersburg. Omdat we uit ervaring weten dat de routeplanner de rijtijden wel erg enthousiast aangeeft gaan we ruim op tijd weg.Dat betekent dat we, na het ontbijt, om 8.00 uur in de auto zitten. We rijden een mooie route, weliswaar helemaal over de snelweg, door zompig moerasgebied en op het laatste deel zelfs door het noordelijke deel van de Everglades. Onderweg stoppen we in het Indianen reservaat voor een bakkie koffie en daarna nog ergens waar pardoes een Alligator in het zonnetje ligt. Cool! Na 5 uur rijden komen we op het vliegveld aan waar we onze Mustang afleveren (nog nooit zo’n gestroomlijnde toestand gezien bij het inleveren van een auto, binnen 3 minuten was alles afgehandeld). De check-in balie is net open dus we droppen onze tassen en schuiven nog even ergens aan om te eten. Keurig om 17 uur vertrekt het vliegtuig om 8 uur later op Schiphol te landen. Nadat we onze tassen hebben opgehaald gaan we met de bus naar P3 waar ons eigen autootje staat te wachten.

En dat was het alweer, deze “mini” vakantie naar Florida. Het voelde overigens helemaal niet mini, we proppen onze dagen meestal zo vol dat ze ellenlang lijken te duren, helemaal goed dus! Tot het volgende reisje: Een combinatie van IJsland en New York