Bryggen in de avond

Pat is deze week vrij, dus doet het rustig aan. Syl moet nog werken, maar na het werk vetrekken we naar Schiphol. Het is donderdag middag 14 november. Ons vliegtuig vertrekt pas rond 21:00, maar omdat we niet van haasten houden gaan we ruim op tijd weg. We parkeren onze Cruiser op P3 om even later met de bus naar de vertrekhal van Schiphol te rijden. Het inchecken hadden we al op de KLM app gedaan, we hoeven dus alleen maar de bagage in te checken. 1 tas van 14 kilo die keurig opgegeten door een nieuwerwetse bagage afhandel machine. We eten een schnitzel / sparerib maaltijd en gaan nog even shoppen. Het blijft bij 2 tijdschriften en een flesje Bacardi Oakheart voor het geval het bier in Bergen echt onbetaalbaar is.

Na zo’n anderhalf uur vliegen komen we al aan op het vliegtuig van Bergen. Ook voor de bus hebben we een app, hierop hebben we eerder al een retour ticket naar de stad gekocht. Jammer genoeg was Pat zo onhandig om het ticket al te activeren. Als we in de bus stappen is 1 van de tickets al verlopen. We leggen de chauffeur uit dat we de Noorse app niet echt begrijpen en mogen alsnog mee. Nu maar zien of we op de terugweg ook mee kunnen. Volgens de beste mensen waar we het appartement van hebben gehuurd moeten we uitstappen bij het Radisson hotel, dat doen we dan ook braaf. We hebben de wandelroute naar het appartement uitgedraait, maar welke windrichting we ook kiezen, we zien niets bekends, niets komt overeen met de kaart. We vragen her en daar waar we heen moeten en komen erachter dat we niet op de kaart zitten. We blijken bij het verkeerde Radisson te zijn uitgestapt. We lopen dus maar de richting uit die ons wordt voorgesteld. Na een kwartiertje zien we wat oude gebouwen en zijn we op de goede plek, Bryggen.

Een paar minuten verder vinden we het appartement, het is inmiddels 01:00. We zoeken 10 minuten naar de sleutel kluis die aan de deur zou moeten hangen. Het duurt behoorlijk lang voor we in de gaten hebben dat we een minuscuul trappetje afmoeten en we daar het verborgen sleutel kluisje zien hangen. De code werkt gelukkig. Met de sleutel in de hand stappen we op de deur af, ja dahaag, die gaat dus niet open. De eigenaar had al gemeld dat de deur 'a little sensitive’ is. Ook dit duurt een behoorlijke tijd, maar de deur blijkt toch open te gaan.

Vanmorgen werden wat laat, maar wel uitgeslapen wakker. Het regent. We doen boodschappen bij de lokale buurtsuper voor de komende dagen. De prijs valt allessinds mee, het is slechts 1,5x duurder dan bij ons. Het regent nog. Na het lekkere ontbijt regent het nog. We trekken warme kleren, de regenjassen en regenhoezen over onze rugzakken aan en gaan op pad. Natuurlijk regent het nog. Van ons appartement naar Bryggen is niet meer dan 10 minuten lopen, maar we zijn meteen al zeiknat. Het regent. We bekijken vluchtig het oude deel van Bergen, we komen hier later wel terug. Het regent hard. Even verderop is een museum hebben we gelezen, dan daar maar heen. Het is een museum over de Hanzen handel. Een van oorsprong duitse manier van handelen door een groot deel van noord Europa. Wij kennen oa Deventer en Zutphen als Hanze steden, Bergen was er ook eentje. Een Hanze stad is in feite niets anders dan een verzamel plaats van lokale goederen, deze worden via de Hanze handel verspreid over andere Hanze steden. Vanuit de Hanze steden worden ze verder het gebied in vervoert. Hier in Bergen gaat het vooral om gedroogde vis en vis olie die toentertijd nog uitsluitend gebruikt werd als kaarsen brandstof.

Het regent heel hard. We kwebbelen wat met de dame van het museum en komen te weten dat het vandaag uitzonderlijk veel en lang regent, oh ja joh? Het koffie apparaat is stuk, dus de dame wijst ons de dichtstbijzijnde plek waar we een bakkie kunnen doen. Het is een paar honderd meter, maar we worden weer een stukje natter. De koffie smaakt goed en we besluiten om naar de toeristen info te gaan. Misschien kunnen we naar de film gaan. Er is inderdaad een bioscoop, 10 minuutjes lopen. Het regent. We komen dus zeik en zeiknat aan bij de bios, maar deze blijkt nog niet open. Dan blijft er nog maar 1 activiteit over en dat is een biertje gaan drinken. We drogen een heel klein beetje op, maar voordat we echt droog zijn besluiten we naar huis te wandelen. Het regent. We worden wederom zeiknat, maar ja nu weten we het wel, het is niet anders. We lopen nog een keer door Bryggen om de oude gebouwen te bekijken, interessant. Hier komen we nog wel een keertje als het droog is.

Eenmaal thuis gaat de kleding uit en trekken we droge kleren aan. De verwarming gaat aan en we drinken een baco’tje. Er wordt wat gelezen en stoppen een pizza in de oven. Toch wel relaxed zo’n eigen appartement met alles wat we nodig hebben. Het is een appartement bij mensen thuis, maar wel met eigen opgang, een prima alternatief voor een hotel. We hebben dit geregeld via Airbnb. Rond een uur of 8 blijkt het amper nog te regenen, we trekken onze regenkleding weer aan voor een ommetje. De wijk waar we verblijven bestaat uit bijna alleen maar houten huizen en ze zijn allemaal wit. De huizen lijken spontaan op hun plek te zijn gebouwd waardoor de wijk geen standaard uiterlijk heeft.