Styvi aan de Naeroyfjord

Vandaag doen we Noorwegen in een notendop, volgens diverse reclame en boekjes is deze trip de beste manier om Noorwegen te zien als je weinig tijd hebt. Wij hebben deze zondag uitgekozen om zoveel mogelijk van Noorwegen te zien. We staan vandaag om 7 uur op, smeren een lunch pakketje en gaan op weg. We hebben eerder al bekeken waar het treinstation ligt, we lopen er dus eenvoudig naar toe. Het valt op dat er onderweg zoveel kapotte paraplu’s op straat liggen. Blijkbaar heeft het hard gewaaid en laten mensen de plu’s gewoon achter. Is er een gemeente mannetje om dit op te ruimen ofzo? Als we op het station aankomen staat de trein naar Voss, voor het eerste stuk van deze dag al klaar. We nemen vandaag de trein naar Voss, daarna de bus naar Gudvangen. Hier pakken we de boot, een soort pont over 2 fjorden naar Flam. In Flam staat een treintje die ons door de bergen voert naar Myrdal. Als laatste nemen we de intercity terug naar Bergen.

Enfin, we zitten om 8:15 in de lokale trein, we zijn het station nog niet uit of we rijden al door een tunnel. Als we de tunnel uitkomen hebben we de stad verlaten krijgen we een mooi uitzicht over een fjord met leuke huisjes omgeven door bergen. Mooooi. De tocht gaat zo verder via een aantal stationnetjes, fjorden/meren, uitzichten en heel veel tunnels. Het weer is een stuk beter dan de eerdere dagen waardoor ons uitzicht echt ongelooflijk is en omdat het zo veel geregend heeft zien we in iedere oogopslag nieuwe watervallen en watervalletjes van de bergen af kletteren. Op de bergtoppen ligt een laagje poedersneeuw, dit maakt het plaatje helemaal compleet. Na een uur komen we aan in Voss, Een dorpje omgeven door besneeuwde bergen, hier stappen we op de bus. De bus rijd op z’n gemakje door het fantastische landschap. Onderweg zien we de eerste watervallen van dichtbij en stoppen we een kort moment bij een wel een heel mooi exemplaar, deze ligt precies boven een camping, je zou er maar staan! We steken een bergpas over van een paar honderd meter en rijden aan de andere kant naar beneden in Unesco regio van de Sognefjorden.

Udvangen ligt aan het verste uitende van het Udvanger Fjord. Aan elke kant zien we hoge stijle wanden met daarop een laag sneeuw. Hoe verder we van de zee afkomen hoe dikker de laag sneeuw is die al op de toppen ligt. We lopen even in Udvangen rond maar het is maar een klein (zeer klein) dorp en het is koud! Dus we zijn blij als we ons op de boot mogen installeren. We kiezen ervoor lekker binnen te gaan zitten aan de voorkant van de boot. Op deze manier zien we beide kanten van de indrukwekkende fjorden waar we door heen varen. Als we eenmaal varen zien we watervallen, schapen, kleine kleurrijke dorpjes waar je gedeeltelijk uitsluitend per boot kunt komen, aan ons voorbij trekken. Bovendien spotten we tot 2x toe 3 dolfijntjes die in het heldere fjordwater wonen. Van het Udvanger Fjord gaat onze boottocht over in het Aurfjord. Dit fjord is wat breder en dieper dan het Udvanger fjord en in de zomer komen hier geregeld cruisseschepen doorheen gevaren.

Na 2 uurtjes komen we in Flam aan, het laatste dorp aan het Aurfjord. Ook dit plaatsje stelt niks voor, letterlijk een paar toeristen winkels, een hotel en wat restaurantjes. Natuurlijk wel in de typische bouw die we hier veel zien. Houten gebouwtjes geschilderd in rood, groen en geel of wit. De gebruikte kleuren zijn niet zo fel en passen goed bij de aardse kleuren van het omringende landschap. Maar goed, we zijn in Flam om de beroemde Flambanen te nemen. Dit is een rails van ongeveer 20 kilometer die langs de steile fjordwand omhoog kruipt naar het gehucht Myrdal gelegen op 866 meter hoogte. Onderweg worden we getrakteerd op uitzichten over het Aurfjord, haarspeldbochten in tunnels (jawel!), afgronden onder ons als we over een brug rijden. Het is spectaculair! Ergens halverwege passeren we de sneeuwgrens dus als we uitstappen in Myrdal is dat in een witte en ijskoude wereld. Geweldig! O ja, de treinen rijden hier dus gewoon he als het sneeuwt of als er sneeuw op het spoor ligt, geen enkel probleem! Ze rijden nog op tijd ook, niks geen winterdienstregeling…..
In Myrdal moeten we een tijdje wachten dus nadat we even in de kou hebben rondgewandeld installeren we ons in de warme stationshal en lezen wat. Ondertussen wordt het donker buiten en als we buiten staan wachten en de trein aan zien komen doet deze dat in een wolk van opwaaiende sneeuw. In de trein is het lekker warm en comfortabel. De volgende 2 uur vermaken we ons met lezen en naar buiten kijken, voor zover dat kan dan he in het donker. Na een half uurtje zijn we weer zover gedaald dat de sneeuw overgaat in regen.

In Bergen stappen we uit in een dikke regenbui. Het is ondertussen 7 uur s avonds en we besluiten maar naar huis te lopen en onderweg in de supermarkt wat te eten te kopen. We hopen op wat biertjes maar de supermarkt is gesloten en in de 7eleven mag hier geen alcohol verkocht worden… nou ja, dan alleen maar een diepvries pizza van 10 Euro per stuk!

Thuis stropen we onze natte broeken af, gooien de pizza in de oven en chillen de rest van de avond. Het was een zeer bijzondere tocht waarin we onnoemelijk veel hebben gezien. Als ik zeg dat we 1000 watervallen hebben gezien is dat geen leugen. We zijn met gemak door 50 tunnels gereden en hebben een klim met de trein van 55% gemaakt. De bergen waren wit, de dalen groen en de lucht blauw.