De skyline van Panama Stad

Pat heeft aan het begin van dit jaar met zichzelf afgesproken dat we dit jaar elke maand met vakantie gaan. Het is nu maart, dus tijd voor een nieuw avontuur en wel helemaal naar Panama. Of het wat gaat worden met die afspraak is overigens niet zeker, maar het begin is er. Woensdag ochtend staan we om 4 uur op, om na een ontbijtje om 5 uur weg te rijden. We vliegen vandaag vanuit Dusseldorf via Atlanta naar Panama Stad. De auto wordt op een obscure parking gezet en we worden bij de vertrekhal afgezet, het is nog zo vroeg dat we onze bagage nog niet kunnen inchecken. Zelf zijn we gisteravond al ingechecked via de Delta app. We komen naast elkaar in een moderne 777 te zitten, met een nog moderner scherm in de stoel voor ons.

De vlucht duurt 10 uur, maar er is zoveel te doen met het apparaatje dat de tijd best snel gaat. Pat speelt oa een Trivia spel met andere mensen in het vliegtuig en haalt de highscore. Weet hij zoveel, of die anderen zo weinig... Syl kijkt een paar films en voor we het weten lopen we op het vliegveld van Atlanta. We zijn gelukkig al vaker in Amerika geweest, dus we kennen ongeveer de beveiliging. Het duurt allemaal best lang, maar we worden goed gecontrolleerd en dat is vast niet voor niets. Precies op tijd komen we bij de volgende Delta vlucht aan. Deze keer een krappe stoel, maar wel weer de mogelijkheid een filmpje te kijken. Na 4 uur vliegen komen we in Panama aan, het 47ste land dat we samen bezoeken. We stappen in de taxi, binnen de korste keren zitten we in een hotel kamer. Jammer genoeg doet de airco het niet en die hebben we wel nodig. Na wat gebel krijgen we een nieuwe kamer met uitzicht op de skyline van downtown Panama city. Even later slapen we. Donderdag worden we netjes om 6 uur wakker, lekker op tijd. Om 7 uur kunnen we ontbijten en om kwart voor 8 staan we alweer buiten op de stoep te trappelen. We willen dingen zien. Panama ligt aan de zuid kant aan de Pacific, laat die oceaan nu hier aan het einde van de straat liggen. We wandelen dus naar de kust en merken meteen hoe netjes alles in dit gedeelte van de stad is. Langs de kust loopt een sport, wandel, fiets, natuur park. Omdat het nog vrij koel is (25 gr ofzo) is het al best druk met sporters, wij wandelen er rustig tussendoor. Na zo'n anderhalf uur lopen komen we in the Old Quarters (Casco Viejo) van Panama stad aan.

Het is hier een soort little Cuba, alhoewel we daar nog niet zijn geweest. Casco Viejo heeft een zeer bijzondere sfeer. Dit komt door het klimaat, de rustige mensen en vooral door de bouwstijl, die wel wat weg heeft van sommige spaanse gebouwen. Aan de andere kant doet het ook Amerikaans aan met z'n rechte eenrichting straten. We slenteren lekker rond en aanschouwen zo de vele kerken, half ingestorte gebouwen, karaktervolle straten en mooie parken en pleinen. Veel van de half ingestorte gebouwen worden op het moment opgeknapt of staan te koop. We denken dat deze wijk er over 10 jaar prachtig uit moet zijn, maar wellicht wat karakter kwijt is hierdoor. Het wordt al best warm, maar doordat we veel in de schaduw lopen is het goed uit te houden. Toch nemen we geregeld de tijd om even te gaan zitten en een bakkie koffie te drinken of gewoon mensen te kijken. Opvallend is dat er zoveel auto's door Casco Viejo rijden. Het meeste zijn taxi's, maar ook veel 'Officials'. In de oude wijk worden de prominente gebouwen dan ook gebruikt door de ministeries en andere overheden. Er rijden ook nogal wat diplomaten rond. Vanwege die diplomaten en ambtenaren lopen en rijden er ook nogal wat politie en legermensen rond. We voelen onszelf in ieder geval veilig. We hebben de wandeling ondanks de lange reis en jetlag toch nog tot 12 uur kunnen volhouden, tijd om wat te gaan eten dus. Casco Viejo kent veel restaurants, we kiezen er eentje van een karakterestiek hotel, de lunch smaakt ons prima. Met de taxi zijn we weer snel in ons hotel voor een middag dutje. We proberen maar meteen in de lokale flow te komen zodat we niet om 3 uur 's middags al helemaal uitgeput zijn door de hitte, het is hier de komende 2 weken namelijk elke dag 34gr. De taxi rit was nog even spannend, we werden bijna geraakt door een andere auto omdat we werden gesneden. Lokaal gebruik is blijkbaar om hetzelfde terug te doen. Onze chauffeur snijd de bewuste auto, doet tijdens het rijden de deur open en noemt de dader een 'ei'.

Terug in ons hotel liggen we al snel een middagdutje te doen, tis blijkbaar toch zwaar om 24 uur onderweg te zijn zonder slaap. Afijn na ons slaapje stappen we opnieuw een taxi in, deze keer naar The Causeway. Drie eilanden die door bruggen met elkaar en het vasteland zijn verbonden. Aan de ene kant uitzicht op de ingang van het Panama kanaal, aan de andere kant de stad. Om daar te komen rijden we door een achterbuurt waar bijna net zo veel politie als kinderen op straat zijn. Later horen we dat rivaliserende bendes elkaar regelmatig overhoop schieten wegens wapens en drugs. Voor wandelende toeristen geen gezonde buurt...

We stappen in deze kleurrijke buurt dus niet uit en rijden over de bruggen naar het tweede eiland. Het uitzicht vanaf de eilandjes naar de skyline van Panama is inderdaad prachtig. We lopen hier een tijdje rond en stappen weer in een taxi terug naar de stad. We willen naar het stadscentrum en het plein Cinco de Mayo, onze taxi chauffeur weigert ons echter daarheen te brengen omdat dat 's avonds te gevaarlijk is om rond te lopen voor toeristen. Dus laten we ons wederom in Casco Viejo afzetten, we lopen nog wat door de gezellige straten en langs mooi verlichte huizen om op een terrasje van ons eerste biertje van de dag te gaan genieten. Syl drinkt een Michelob, een biertje met ijs, limoen en zout. Een vreemde maar eigenlijk ook wel lekker combi. We moeten nog wat eten en besluiten dit te willen doen in het Hard Rock Cafe van Panama stad aan gezien Pat nog altijd Hard Rock Cafes spaart. We laten ons bij het Hard Rock hotel afzetten, het cafe zou hier ook moeten zijn. Na wat zoeken en vragen krijgen we te horen dat het Hard Rock cafe gesloten is.... Hm jammer, dan drinken we een biertje aan de bar en gaan vervolgens terug naar onze eigen wijk. We hebben ondertussen wel trek gekregen, dus we lopen naar het eerste restaurant waar het terras er gezellig vol uitziet en bestellen Libanese falafel, shis Kebab en een salade. De kok blijkt er verstand van de hebben en we zitten heerlijk te eten. Morgen is het weer vroeg dag dus na het eten gaan we terug naar onze kamer en vallen als een blok in slaap.

Wegens het tijdsverschil is het alweer vroeg dag, om half zes zijn we wakker....

Vandaag gaan we op tijd onze huurauto ophalen om naar het kanaal en de sluizen te rijden en vervolgens verder het land Panama te gaan verkennen.