Texas
Azoren
Roadtrip Amerika
Londen
IJsland
Zuid Amerika
Japan
Wereldreis 2009
Bosnië en Herzegovina
Onze foto's
Oostenrijk
Trots, de motor is verwijderd
Trots, de motor is verwijderd
 

Zaterdag ochtend stappen we stipt om 12:00 uit bij Hoeve de Knol. Op deze hoeve word de komende dagen de cursus auto sleutelen gegeven. We zijn met de Kever en de Toyota gegaan. We willen best een beetje beter leren sleutelen aan de Kever. Volgens het programma is dat hier te leren. We maken meteen kennis met de gastheer en dame, de docenten en wat mede cursisten. In totaal zullen we de cursus aanvangen met 12 personen, waaronder 5 dames, een leuke mix. Er word een lunch voorgeschoteld waarbij we meteen de tijd hebben om onze collega knutselaars wat beter te leren kennen. Zo heeft ieder een eigen verhaal en eigen doel. Wij willen eigenlijk alleen maar een beetje leren sleutelen zonder diepgaande reden. Maar er zijn ook mensen bij met pareltjes van auto’s die ze in topvorm willen houden of brengen.

Onder de ongeveer 8 auto’s zijn 2 Volkswagen T3 camper busjes, altijd leuk om te zien. Er zijn 2 muscle cars, waaronder een Mustang uit 1966, een zeer mooie klassieke Peugeot, een verlengde Fiat 500 en 2 Volvo’s. De docenten hebben ook nog een elektrische Twizzy meegenomen voor algemeen gebruik. Na de lunch krijgen we uitleg over de gereedschappen. Ron en Bert, de docenten laten zien welke gereedschappen voor een auto monteur verplicht zijn. Op een aantal spulletjes na hebben we alles wel, waarbij het meeste nog van aardige kwaliteit is ook, da’s mooi. Alleen de ring - steek sleutel set is van slechte kwaliteit, die was sowieso al aan vervanging toe. Bert verteld dat het niet perse noodzakelijk is om goede kwaliteit gereedschap te kopen. Leer er eerst maar mee werken, als het dan stukje voor stukje defect raakt kun je ook onderdeeltje voor onderdeeltje vervangen voor kwaliteit spul, een goeie tip. Als een duveltje uit een doosje wordt ons medegedeeld dat we vanavond voor het diner een motor uit een Fiat moeten hebben gehaald en een andere motor moeten hebben gedemonteerd. Huh? Maar dat kunnen we toch helemaal niet.

De groep word in 2’en gedeeld. Syl gaat naar de Fiat en Pat naar het motorblok, het is verstandig om samen veel kennis te vergaren. Het komt erop neer dat we gewoon gaan beginnen. Van het motorblok moet eerst de bekabeling en slangen worden verwijderd. Deze zitten vast met bouten en klemmen en pluggen. Sommige bekabeling word er simpelweg afgeknipt, de motor hoeft toch niet meer in elkaar. Het gaat erom dat we lef in het sleutelen krijgen en het gewoon gaan doen, als er vragen zijn worden deze enthousiast en kundig beantwoord door Ron. Als de slangen en ander los spul zijn verwijderd beginnen we aan de distributieriem. Deze riem zorgt ervoor dat via de krukkenas de nokkenas meedraait. Ook de waterpomp en dynamo zitten aan deze riem. Er word uitgelegd hoe het distributie systeem op tijd kan worden gezet zodat alle onderdelen synchroon lopen. Ook het spannen van de rubberen riem word geoefend. Nu moet de kop worden verwijderd. Hierin bevind zich de nokkenas met daaronder de kleppen. Bovenop de kop zit eerst nog een deksel dat zorgt voor een goede afdichting van het met olie gevulde systeem.

De kop zit muur vast zodat we met een ratel en grote dop hard aan de bouten moeten trekken en af en toe een bout los moeten slaan met een moker. Het uit elkaar halen van de motor voordat het diner begint blijkt lang niet te lukken, waarschijnlijk hebben Ron en Bert ons dit verteld om de spanning er een beetje in te houden. De andere groep is ondertussen hard bezig met het  losmaken van het motorblok van het chassis. Eerst wordt daarbij de stroom, en dus de accu, losgekoppeld. De accubak en de lampen worden losgeschroefd en er wordt gezocht naar de punten waarop de elektrische bedrading losgekoppeld kan worden. Natuurlijk kan dit doorgeknipt worden maar dan weten we nog niet waar het naar toe leidt of toe dient dus proberen we dit met beleid te doen. De koeling moet met behulp van wat grover sloopwerk worden verwijderd en op de meest onmogelijk plekken moeten grote bouten worden losgedraaid. Natuurlijk vergeten we niet de koelvloeistof in een grote bak op te vangen en we proberen ook zo veel mogelijk de olie slangen in bakken te laten uitlekken. Deze troep wil je niet in het milieu. Ook bij onze groep beantwoord de docent álle vragen met geduld en laat ons en passant zien hoe we het gereedschap het beste kunnen gebruiken en op een handige manier kunnen verlengen zodat er grotere krachten kunnen worden uitgeoefend. Ook met 6 man hebben we geen enkele kans om dit motorblok voor het avond eten los gemonteerd te hebben. Om stipt half 7 schrobben we onze handen en schuiven we aan voor een voedzame, smaakvolle maaltijd. Een uurtje later zitten onze handen weer onder de smeer want er wordt gewoon verder geknutseld tot een uur of 9. De tijd vliegt als je zo bezig bent! Maar ook om 9 uur zijn de motor en motorblok werkzaamheden nog niet afgerond. We houden het voor gezien en drinken een biertje in de tuin om daarna lekker te gaan slapen in ons leuke 2 persoons kamertje in de hoeve. Zondag ochtend zit iedereen weer fanatiek aan het ontbijt. Het is tijd voor wat theorie van de motor. Gisteren is er tijdens de sloop werkzaamheden al heel veel verteld en heel veel is ook duidelijker geworden over de werking van de motor. Om het nog een keer opgesomd te horen is wel erg prettig. Zo schijnt benzine erg moeilijk te branden. Hiervoor moet het eerst vermengt worden met lucht en ook nog verdampt worden, zodat er een benzine - lucht mengsel ontstaat. Dit mengsel word via 1 of 2 kleppen de cilinder in gebracht. Via een bougie (kaars) word het mengsel tot ontbranden (bijna ontploffen) gebracht. De rest dampen worden via 1of 2 andere kleppen afgevoerd naar het uitlaat systeem. De kleppen worden om en om bedient door het draaien van de nokkenas.

We leren dat het gaat om een 4 takt of 4 staps motor. De 4 stappen van zo’n motor zijn dan: (1) aanzuigen brandstof (benzinedamp en lucht) door de zuiger naar beneden te bewegen en de eerste set kleppen te openen via de nokkenas, (2) comprimeren brandstof door de zuiger omhoog te bewegen, (3) arbeid verrichten door het ontbranden via de bougie (het benzine mengsel wordt tot „ ontploffing”  gebracht waardoor de zuiger met kracht naar beneden beweegt), (4) afvoeren door de 2 set kleppen te openen. De nokkenas heeft hiervoor 2 omwentelingen nodig en de zuiger gaat 2 keer naar beneden en naar boven. Een vernuftig stukje techniek als je dit zo uitgelegd hoort worden. Na alle theorie is het weer tijd voor het betere sleutelwerk. De groepen worden gewisseld zodat Pat verder gaat om de motor te verwijderen en Syl het motortje verder uit elkaar haalt. Het verwijderen van het motor blok blijkt een behoorlijke inspanning te zijn. Ondanks alle werk dat Syl en haar groep hebben verricht zit er nog behoorlijk wat vast. De uitlaat gaat er lastig af, de versnelling zit er nog aan en her en der zitten nog wat bouten stevig vast. Tijdens het sleutelen hangt de motor in een klein kraantje zodat er niets kan gebeuren. Na een tijdje is het zover en is de motor los en kan worden verwijderd uit te auto.

We beginnen meteen de motor uit elkaar te slopen. Het lijkt nu al sneller te gaan dan de vorige motor, terwijl dit een ander merk is. Met een man of 6 vallen we aan en verwijderen allerlei onderdelen. Ondertussen wordt ook het overblijfsel van de motor verder uit elkaar gehaald. Er moet nog een klep worden verwijderd en vervolgens kan de nokkenas uit elkaar worden gehaald. Daarna is het verder met de krukkenas, hiervoor moeten eerst het olie reservoir (karterpan) worden losgemaakt  en de zuigers uit de cilinders worden gehaald. Dan wordt de oliepomp losgemaakt. Dit lukt echter maar voor de helft, er zit een schroef zo vast dat ie eraf moet worden gezaagd met een slijptol. Uiteraard wordt dit niet aan de cursisten overgelaten, de docent kan dit erg goed! Dan heeft de andere groep het motorblok los en wordt het blok uit de auto getild. Met z’n 12 staan we om het ding heen en beantwoorden zo goed mogelijk de vragen die de docenten ons stellen. Het is geen school maar overhoord worden we! En natuurlijk komen hier ook weer heel veel vragen vanuit onze kant los, die de docenten keurig beantwoorden. Zij zijn in ieder geval geslaagd voor het overbrengen van kennis! Later in de middag krijgen we nog wat theorie en filmpjes te zien over de werking van de motor, het word allemaal steeds duidelijke. Jammer genoeg hebben we zondag aan het einde van de middag de hoeve moeten verlaten.

Er waren wat enthousiaste honden, die ook regelmatig binnen kwamen waardoor Syl last van haar longen kreeg. We kunnen deze keer de cursus niet afmaken, maar wie weet wat we volgend jaar doen.

Groetjes,Pat en Syl