De oude Joodse wijk Kazimierz in Krakau

Op donderdag 9 september om 3 uur besluiten we dat we vakantie hebben. Omdat we niet kunnen wachten tot de volgende dag rijden we naar Bad Bentheim. Een klein toeristisch dorpje met vooral bejaarde fietsers, net over de grens met Oldenzaal. Het is hier licht heuvelachtig en het plaatsje is in het bezit van een heuse burcht. Nadat we zijn ingechecked in een keurig hotel wandelen we naar het centrum, bekijken de burcht vanaf alle kanten en belanden op een terrasje. Na wat biertjes en een heerlijke schnitzel gaan we terug naar het hotel. De volgende dag nuttigen we een lekker ontbijtje met uitzicht.

Via Leipzig en de Harz rijden we in 7 uur de Poolse grens over. Veel verder dan de grens komen we niet, want ons volgende onderkomen staat precies op de grens in het plaatsje Zgorzelec. Door de rivier de Neisse over te steken komen we in Görlitz, naar verluid een van de mooiste stadjes van Duitsland. Het ziet er allemaal inderdaad prachtig en kneuterig uit. We drinken er wat, sloffen wat rond, dineren aan de rivier en zijn klaar om de volgende dag naar Krakau te rijden. De rit duurt een paar uur over een perfecte tolweg. Tegen al onze hoge eisen in eten we onderweg wat bij de Mc Donalds, achteraf viel het mee en was de wrap best te pruimen. We vinden ons appartementje in de wijk Kazimierz gemakkelijk en lukt ons zelfs om de auto in de bijbehorende ondergrondse parkeergarage te plaatsen. Het is zaterdag, maar ondanks dat doet dit deel van de stad rustig aan. We eten een ramen en drinken er wat craft biertjes.

Kazimierz is een gezellige wijk met mooie oude gebouwen, kinderkopjes, veel ommuurde kerken en mini terrasjes aan de weg. Veel gebouwen lijken af te brokkelen, wat ons wel bevalt want het ziet er zo lekker authentiek uit. De wijk is kalm, de mensen zijn rustig en behulpzaam en het bier smaakt prima. Zondag wandelen we naar Old Town dat vooral bekend staat om z'n grootste middeleeuwse plein van Europa. Nouja het is niet zo groot als het Tiananmen plein, maar wel werkelijk enorm groot. We zitten er rustig mensen te kijken, beklimmen een torentje en besluiten dat dit deel van de stad wat wel iets weg heeft van Parijs of Berlijn en niet ons ding is. Syl koopt nog wel een mooie armband op de overdekte markt op het plein, eentje met prachtig groen barnsteen.

Op maandag 13 september gaan we via een ontbijtje lekker aan de wandel, het weer zit ons al dagen mee dus da's geen straf. Richting Wawel Castle komen we pardoes in een enorm kloostercomplex terecht. Er zijn kerken, een school, begraafplaats en ontelbare beelden. Royal Wawel Castel staat op een heuvel met uitzicht over Kazimierz, Old Town en de Wisla rivier. Het kasteel bestaat uit een aantal torens verbonden met grote gebouwen, binnenin is een hele grote binnenplaats met een kerk. Wat ons als onwetende vooral opvalt is dat aan de kerk nogal wat kleine gebouwtjes zijn bevestigt. We zijn best nieuwsgierig en kopen een kaartje om de binnenkant te bekijken. Het interieur is op z'n minst overdadig te noemen met veel pracht een praal, maar ook best veel prularia. De aangebouwde delen blijken allemaal tombes te zijn. Er liggen een aantal mensen die zichzelf zo belangrijk vonden dat ze na hun dood wel een tombe hadden verdiend. De route door de kerk loopt via een van de torens die we beklimmen. Het is een interessante toren met zware houten constructie aan de binnenkant. De constructie blijkt er vooral te zijn om de gigantische bellen te kunnen dragen. Via kruipdoor sluipdoor klimmen we omhoog en dalen door andere gangetjes de toren weer af. Via Kazimierz wandelen we de rivier over richting de oude emaille fabriek van Oscar Schindler, we bezoeken de fabriek niet, maar verblijven een poosje op het terras aan de overkant voor een bakkie en een taartje. Na een wandeling langs de rivier komen we terug in Kazimierz waar we 's avonds een filmpje kijken in ons appartement. Maar niet voordat we Poolse dumplings hebben gegeten. Altijd dachten we dat dit een Aziatisch gerecht was, maar hier en in Slowakije staat het op de lokale kaart, leuk toch! En bovendien erg smaakvol!

Het is weer een dag later, we zijn al om half 5 wakker en zouden met een tourtje naar Auschwitz gaan. Helaas lukt dat niet, dus rommelen we wat in ons appartement. We besluiten later in de ochtend weer naar de oude stad te gaan. Die oude stad wordt omringd door een lang park, dat zal de vroegere muur zijn geweest. En inderdaad, even later komen we bij een stukje overgebleven muur met wat torens. Dit blijkt een toeristisch stukje, want als we een poort doorlopen zien we al een groep toeristen en een Starbucks. Toch zitten we even buiten in de toeristische straat met een taartje en koffietje. Het lange park lopen we verder door om wederom terecht te komen op het gigantische middeleeuwse plein. Hier planten we onszelf neer op het terras van het Hard Rock Cafe om een vers geperst sapje te drinken. Naast het terras is een herdenking gaande met militairen, politie en een muziekkorps. We verlaten Old Town en wandelen terug naar Kazimierz, 'onze' wijk waar we 's avonds bij dezelfde dame een Pools gerecht eten.

Woensdag rijden we van Krakau naar Zakopane, een skidorp in de Hoge Tatra. Het skidorp blijkt een heuse toeristen magneet, dat merken we als we onze auto hebben geparkeerd en opzoek gaan naar een glaasje limonade in de hoofdstraat. Er flaneren hordes mensen door de straat en we begrijpen dat we hier niet willen zijn. Zakopane staat gelukkig ook bekend om z'n architectuur in de vorm van huizen met bijzondere daken en veel dakkapellen. Ons appartement ligt buiten het toeristendorp en heeft een mooi uitzicht op de Tatra. De volgende dag maken we een wandeling naar de Siklawica waterval. Het is opvallend druk op het pad naar de waterval, niet zo gek want de waterval is zelfs met een kinderwagen te bereiken. Na 3 kwartier wandelen komen we bij een schattig watervalletje bestaande uit 2 delen van in totaal 23 meter hoog. Hier zitten we een half uurtje mensen te kijken en genieten van het mooie weer. Later rijden we naar Chocotow, een klein plaatsje met houten huisjes. Hier nuttigen we een lekkere lunch en doen boodschappen in een lokaal winkeltje waar we te maken krijgen met een taal verschil. Gelukkig lukt het zoals altijd door veel te lachen en te wijzen om onze boodschapjes te bemachtigen.

We zijn een weekje in Polen verbleven en we weten dat het naar meer smaakt. We willen misschien nog wel meer van dit land zien. Maar nu is het tijd voor Slowakije.